Når er riktig tidspunkt for å starte en bedrift?

Ben Fischer

Tar ca 5 minutter å lese

Det gjelder å befinne seg på rett tid til rett sted her i livet. Dette er minst like sant når det gjelder tidspunkt for bedriftsetablering, som det er i andre situasjoner. Tidspunktet du velger å gjøre alvor av din forretningsidé, vil ofte være en avgjørende faktor for om du vil lykkes med bedriften din.

Vi snakker her om timing både i forhold til egen livssituasjon, og timing i forhold til tidsånden i samfunnet – hva som er trendy og populært. Hva er folk (altså kundene dine) opptatt av, og hvordan passer varen eller tjenesten du har tenkt å tilby, inn i dette bildet?

Timing i forhold til egen livssituasjon

Den første faktoren vi skal se på, er livssituasjon befinner du deg i. Er du nettopp ferdig utdannet, gravid i 6. måned, permittert i 7. måned, eller kanskje endelig førtidspensjonist? Kanskje du endelig får nok plass til hobbyverkstedet du har tenkt å gjøre business av nå som minstemann forlater redet, eller du har mistet jobben og kan få dagpenger av NAV i en bedriftsetableringsfase, og tenker at da må det være nå eller aldri?

Gründerspirene i scenarioene ovenfor vil ha ulike forutsetninger for å lykkes med oppstart av egen bedrift. Det handler om tilgang på ressurser som både tid og penger, livserfaring og arbeidserfaring. Alt dette er viktige faktorer som må med i helhetsvurderingen for når riktig tidspunkt vil være for deg.

Det tar ofte flere år å bygge opp en suksessfull bedrift, enten det er snakk om en «levebrødsbedrift» eller et selskap som skal vokse seg større på sikt. Det vil i begge tilfeller være avgjørende at du har både tid og råd til å konsentrere deg om bedriftsutviklingen fremover.

Er det best å være voksen, voksen?

Forskning viser at de som har bikket 35-årsalderen har størst sjanse for å lykkes med drift av eget selskap. Det kan ha noe med både livserfaring og arbeidserfaring å gjøre. De som starter for seg selv med utgangspunkt i et fag de har jobbet med i mange år, vil kunne dra fordel av å ha et stort kontaktnett, og ikke minst viktig fagkunnskap. Disse vil gjerne oppleve å være bedre forberedt på å takle utfordringene som kommer.

På den andre siden har mange 35-åringer nylig nettopp etablert noe annet som tar tid og krefter å følge opp på en god måte, nemlig egen familie. De vil også ha større økonomiske forpliktelser i forhold til blant annet barn og huslån.

Eller bedre å være ung voksen?

Unge voksne i 20-årene vil i så måte ofte ha mindre økonomisk risiko med å starte eget selskap. De har i større grad frihet til å distribuere tiden sin som de selv vil, og har også gjerne masse pågangsmot og guts, noe som vil være avgjørende i det som ofte blir lang og utfordrende oppstartsfase.

På den andre siden mangler unge voksne tilsvarende erfaring i arbeidslivet. Man lærer mye av å jobbe for andre, gjerne også av å ha hatt forskjellige typer jobber. Det kan ta tid å finne ut av hva man virkelig er god på, og dermed hva man kan kapitalisere på når man skal starte opp for seg selv.

Men private forhold er ikke det eneste som har betydning for å lykkes med egen bedrift. Hvordan ser markedet ut der du går med dine etableringsplaner, hva er folk opptatt av?

Timing i forhold til tidsånden

De veganske grunnleggerne i Coco Kanel tok utgangspunkt i at sunne, velsmakende og plantebaserte kaker glimret med sitt fravær i Stavangers kafeer. De startet i det små med kakeproduksjon på eget kjøkken, og etablerte etter hvert et 100% vegansk, plantebasert «kakeri» som nå leverer kaker til både private selskapeligheter, kafeer og dagligvareforretninger i byen.

Ved å bytte ut sukker og meieriprodukter med nøtter og frukt, traff de blink på tidsånden i matbransjen. De opplever stor suksess blant et kundesegment som er opptatt av god smak og plantebaserte råvarer: Folk blir stadig mer opptatt av hva de putter i kroppen sin, i tillegg til at er en økende etterspørsel etter minimalt prosessert og lokalt produsert mat.

I Stavanger fantes det ikke konkurrenter på tidspunktet de bestemte seg for å etablere. Vissheten om at veganske kaker gjorde det stort i Oslo, gjorde imidlertid at de måtte satse «nå eller aldri» - for noen andre kom dem i forkjøpet.

I tillegg til viktigheten av å treffe blink i forhold til tidsånd og trender, vil tilstanden i både norsk og internasjonal økonomi på etableringstidspunktet, i noen tilfeller også være en viktig faktor.

Timing i forhold til det globale markedet

Da Koronapandemien slo inn over Norge i mars 2020 ble det tydelig at nyetablering kunne føre til større økonomisk risiko. I løpet av kort tid ble markedet for både varer og tjenester mer ustabilt og uforutsigbart for mange – men de som spesialiserte seg på hjemleveranser av mat og interiørartikler over nett, opplevde et eventyrlig oppsving i etterspørsel.

Vi kjenner noen som drev eget firma i bunadsbransjen og som ble offer for nedgangen i nordmenns behov for innkjøp av bunader under Koronapandemien. På grunn av smitteverntiltak ble samtlige festlige arenaer for bunadskledte avlyst to år på rad; konfirmasjoner, 17. mai og bryllup.

Ettersom bunad også er en dyr investering, og mange fikk dårligere råd på grunn av nedskjæringer og nedbemanninger, var det siste folk prioriterte å bruke pengene sine på en ny bunad på dette tidspunktet.

Dermed ble gründeren offer for det som ble ugunstig timing på makroplan – det var uforutsigbare faktorer i omverdenen som ble kroken på døra for bedriften.

Timing er viktig

Det er altså ganske avgjørende å gjøre seg godt kjent med situasjonen i forhold til tidsånd og økonomien i markedet. Noen situasjoner kan man ikke forutse – sånn er det bare. Viktigere er det å ha en fornemmelse av hva som rører seg i tiden, og ha teft for hva som er populært og hva som vil fortsette å være populært over tid.

Treffer du blink her, er sjansene gode for at du vil lykkes!

Men like viktig er det å planlegge for hvordan en bedriftsetablering vil passe inn i et aktivt privatliv eller familieliv. Husk at de første årene i en oppstartsbedrift krever enormt mye, både av tid, oppmerksomhet og energi. I tillegg vil de fleste små bedriftseiere oppleve en ganske stram økonomi i oppstartsfasen.

Hvordan passer dette inn i din livssituasjon?

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

© 2021 Luca Labs AS.