Hvis du ønsker å enten:
- Hente skattekort på ansatte
- Sende inn a-melding
- Sende inn årsregnskapet
må du først sette opp integrasjon med Altinn.
Du trenger kun å gjøre dette én gang, og det tar ikke mer enn 5-10 minutter å sette opp.
Før vi går i gang så er det lurt å nevne at det i Altinn finnes to forskjellige brukernavn/passord. En “datasystembruker” og en som kalles “innloggingsinformasjon”.
I begge tilfeller har man passord og disse kan det være lett å blande sammen, og det vil ikke fungere dersom man bruker dem om hverandre.
I Luca så vil du kunne lagre system-id/passord en gang (trinn 4) og så ikke tenke mer på det. Innloggingsinformasjonen må oppgis hver gang man leverer.
Med det unna veien kan vi sette i gang!
Opprett vårt regnskapssystem som et datasystem i Altinn
Trinn 1: Logg inn i Altinn og gå til avanserte innstillinger
- Gå til Altinn og logg inn
- Velg selskapet ditt som aktør
- Klikk på selskapsnavnet ditt oppe i høyre hjørne
- Klikk på “Innstillinger” > gå til “Avanserte innstillinger”
- Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Innloggingsinformasjon”
- Legg inn et selvvalgt brukernavn
- Legg inn telefonnummer. Dette vil senere brukes for å sende SMS med kode, så husk å fylle dette inn.
- Opprett et passord. Det er viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
- Huk av for “Tillat innsending fra applikasjonen eller system med dette brukernavnet og passordet”
- Sørg for at “Tillat innsending på sikkerhetsnivå 3” ikke er huket av
- Klikk “Lagre”
Tips: I Luca kaller vi dette brukernavnet/passordet for “personlig” brukernavn/passord.
Trinn 3: Registrer vårt regnskapssystem som datasystem
- Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Registrer datasystem”
- Legg inn en beskrivelse - helst noe lett gjenkjennelig som navnet på regnskapssystemet
- Velg “Luca Regnskap” som type datasystem
- Opprett passord og bekreft passordet. Det er viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
- Klikk “Legg til”
Nå vil du se at datasystemet blir opprettet, og du får tildelt en ID. Noter deg ID nummeret - dette skal du legge inn i regnskapssystemet i neste trinn!
Trinn 4: Legg inn datasystemet i regnskapssystemet
- Logg inn i regnskapssystemet
- Gå til “Innstillinger” > “Altinn”
- I “Altinn datasystem-ID” feltet, legg inn ID nummeret som du fikk tildelt i trinn 3
- I “Altinn datasystempassord”, legg inn passordet du opprettet i trinn 3
- Klikk “Lagre”
Nå er datasystem IDen og passordet lagret. Du vil ikke måtte legge inn dette på nytt igjen, siden vi vil huske det og fylle det ut for deg i fremtiden.
Trinn 5: Lever årsregnskap eller hent skattekort
Som eksempel bruker vi Altinn-integrasjonen til å hente skattekort. Det er lik fremgangsmåte hvis du skal sende inn en a-melding eller årsregnskap fra regnskapssystemet til Altinn.
- Gå til “Lønn” > “Ansatte”
- Klikk på “Bestill skattekort” og velg ansatte du vil hente skattekort for
- Legg inn ditt personnummer/personlig brukernavn og personlig passord. Det er viktig at du bruker passordet du opprettet i trinn 2!
PS: Hvis du ikke gjorde steg 4 vil du først bli bedt om å skrive inn datasystem-ID og -passord.
- Klikk “Altinn kodebrev” om du vil bekrefte innsending med en kode utstedt fra kodebrevet til Altinn, eller klikk “SMS-kode” for å motta en tekstmelding med koden.
Etter at du har bekreftet innsendingen med kodebrev eller SMS, så vil regnskapssystemet sende en forespørsel til Altinn om at du ønsker å hente skattekort. Når de er hentet, vil du se de oppdaterte skattekortene inne på de ansatte du hentet de for.