Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Kjøp

Periodisering av utgifter


Vi hjelper deg med å periodisere dine utgifter!

Denne funksjonaliteten må aktiveres i innstillingene før den kan tas i bruk.

Kort og godt – hva er periodisering?

Periodisering betyr at kostnadene og inntektene blir plassert i riktig periode i regnskapet. Dette må gjøres med enkelte kostnader for å sikre at regnskapet gir et mest mulig riktig bilde av som faktisk har skjedd i virksomheten din.

For eksempel så er husleie en vanlig utgift som skal periodiseres. Får du en faktura på kontorleien din i desember, men leien gjelder for månedene januar til mars, så skal kostnadene fordeles på de månedene du leier (januar til mars).

Det er også mulig å periodisere inntekter; per i dag så gjøres dette via manuelt bilag.

Hvordan legger jeg til en periodisering?

Vi kan hjelpe deg med å periodisere utgiftene dine. Første trinn er å aktivere periodiseringen.

Trinn 1 – aktiver periodisering

  1. Gå til «Innstillinger» > «Leverandørfaktura»
  2. Huk av ved siden av «Aktiver periodisering» og klikk «Lagre»

Nå er periodiseringen aktivert.

Trinn 2 – Periodiser en utgift

  1. Gå til «Innboks»
  2. Last opp fakturaen (dokumentasjonen) for utgiften du ønsker å periodisere
  3. Klikk på «Ny utgift» > Velg om dette er en faktura, kvittering eller tilbakemelding
  4. Fyll ut som vanlig
  5. Klikk på «Før denne kostnaden over en periode (Periodisering)»
  6. Velg periodiseringskontoen i feltet «Konto», velg måneden periodiseringen skal starte og legg inn antall måneder kostanden skal fordeles utover
  7. Klikk «Registrer»

Nå er utgiften registrert, og vi har gjort periodiseringen for deg! Du kan se posteringene vi har opprettet for deg i den tilhørende journalen.

Periodisering har ingen effekt på merverdiavgift. Mva skal ikke periodiseres og “blir stående” som vanlig på fakturadato.

Vi tilbyr i dag periodiseringsfunksjonalitet i utgiftsflyten vår som hjelper deg med å få dette riktig – men være ekstra forsiktig om du forsøker å periodisere på egen hånd via «Manuelt bilag».

Er du usikker på om en utgift skal periodiseres? Snakk med en regnskapsfører, de vil kunne hjelpe deg med å avgjøre dette.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer