Kategorier:
Tips til regnskapet

5 spørsmål å stille deg selv før du starter en bedrift

Ben Fischer

Tar ca 5 minutter å lese

I de norske folkeeventyrene opplever helten en mangel, fare eller et problem i omgivelsene sine som blir utgangspunktet for historien som rulles i gang. På samme måte vil ofte du som gründer få ideen om å starte for deg selv, nettopp fordi du opplever at det mangler et produkt eller en tjeneste i markedet.

Når tankene om hvordan du skal ta tak i dette problemet begynner å ta skikkelig form i hodet ditt, dukker gjerne frykten om at andre skal stjele ideen din fra deg, opp. Det er mange som drøyer med å snakke om det de går med tanker om å realisere i det lengste, i frykt for at andre skal komme dem i forkjøpet. Det kan virke logisk, men i realiteten vil faktisk være en dårlig ide å holde kortene for tett til brystet, for lenge.

Her følger 5 spørsmål du bør stille både deg selv og andre jo før jo heller i prosessen. Det er bedre å åpne opp for det som kan være verdifulle og i noen tilfeller avgjørende innspill fra andre, før du sementerer planene dine og setter dem ut i livet.

1. Ville du kjøpt varen/tjenesten min?

Etter å ha gjort deg opp en formening over hvem som vil være de potensielle kundene dine, bør du snakke masse med folk som befinner seg i det som da blir kundesegmentet ditt. Sjekk hvordan venner og kjente de stiller seg i forhold til både varen eller tjenesten i seg selv, prisen du har tenkt å ta, og om de ville kommet tilbake for å få mer hvis de skulle være fornøyde med det de får.

Hva slags tilbakemeldinger kommer de med, og hvordan kan du justere planene din deretter?

2. Hvem tilbyr varen/tjenesten min allerede?

Med mindre du har funnet opp kruttet på nytt, er det sannsynligvis andre som leverer mer eller mindre samme type vare eller tjeneste som du har tenkt å satse på. Bruk internett, og gjør deg en oversikt over hvem som vil være konkurrentene dine.

Hvordan skal du skille deg ut i mengden? Hva vil få kunden til å velge å kjøpe fra deg fremfor en annen allerede etablert aktør?

3. Kan du være testkunden min?

«Mystery shopping» er en type markedsføringsundersøkelse du kan bruke for å gjøre research på konkurrentene dine for å få verdifull innsikt i markedet du er nysgjerrig på. Her kan du tenke helt konkret i forhold til spørsmål du bør ha rundt selve produkter eller tjenesten. Enten kan du engasjere venner til å «mystery shoppe» på dine vegne, eller du kan ta saken i egne hender.

La oss si du har tenkt å starte for deg selv som selvstendig næringsdrivende massasjeterapist. Det er mange som tilbyr denne tjenesten i byen der du bor; og ved nettsøk og en gjennomgang av anbefalinger på Facbeooksidene deres ser du at kundetilfredsheten varierer. Hvorfor? Hva er det som gjør at en kunde har en bedre opplevelse av behandlingen hos salong A enn hos salong B?

Du kan gjøre lurt i å sette av et lite budsjett til å henvende deg som en helt vanlig kunde til en håndfull konkurrenter. Noter deg hva som er forskjellen både i massasjebehandlingen; og hvordan kundeservicen er. Hva slags informasjon får du på forhånd? Hvordan blir du behandlet i etterkant? Hvordan opplever du omgivelsene i massasjestudioet?

Hva er det som gjør at du som kunde gir 5 stjerner til salong A og 3 stjerner til salong B, og hvordan kan du bygge videre på dette?

4. Hvorfor selger dere ikke XYZ her?

Et annet eksempel er om du går med tanker om lansering av et nytt produkt på markedet. La oss si du har hatt et friår i Mellom-Amerika der du har jobbet frivillig for en organisasjon som sysselsetter mennesker i lokalsamfunnet gjennom drift av en sjokoladeplantasje.

Du returnerer til Norge full av motivasjon for å få det fantastiske sluttproduktet inn på det norske markedet. Iveren over å kunne slå to fluer i en smekk med forretningsideen din er stor; her øyner du sjansen til både å bidra til noe positivt for andre, samtidig som det ser ut til å være gode penger å tjene på differansen på salget ved å bli distributør.

Finn virksomheter som selger til målgruppen din; det kan i dette tilfellet for eksempel være kafeer, helsekostforretninger og vanlige dagligvareforretninger. Hvis du ikke finner lignende produkter i hyllene deres, må du spørre hvorfor. Fairtradeprodukter er jo i vinden om dagen. Har noen prøvd seg før og mislykkes? Prøv i tilfelle å finne ut hvorfor, og om du vil ha bedre forutsetninger for å lykkes.

5. Betyr mangel på konkurrenter at det ikke fins et marked?

Det er svært få varer eller tjenester som representerer noe som er helt nytt. Dersom du ikke finner noen som tilbyr varen eller tjenesten din, har du enten skutt gullfuglen, eller det kan tenkes at det rett og slett ikke fins noe etterspørsel i markedet.

Det kan altså være en god ide å la noen andre gå i bresjen for deg, så du kan ta de har gjort som utgangspunkt, ved å tilby noe som er enda bedre. Her er det viktig å påpeke at timing er viktig i bedriftsetableringssammenheng. Er du for tidlig ute med en strålende idé vil du jobbe hardt til ingen nytte fordi kundene dine ikke vil være klare for deg enda. Er du for sent ute med et konsept som ikke gir plass til flere aktører, vil du få kjenne på følelsen at noen har rukket å komme deg i forkjøpet.

Innsikt er gull verdt!

Den innsikten venner, kjente, ukjente og konkurrenter kan gi deg i forhold til planene du går med, bør du altså se på som en verdifull kilde til viktig informasjon.

Så er det verdt å merke seg at de fleste bedriftsideer har godt av både én og to og flere runder med tilpassing og finjustering, før de settes ut i livet.

© 2021 Luca Labs AS.