Regnskapsordbok

CRM


Hva er CRM?

CRM er en forkortelse for det engelske Customer Relationship Management, og dreier seg om hvordan en bedrift jobber med sine kunderelasjoner.

CRM-systemer eller CRM-verktøy

I arbeids- og forretningslivet kommer vi ofte borti begreper som CRM-verktøy eller CRM-system. Dette er programvare som skal hjelpe bedrifter med å holde styr på, og forbedre, sine relasjoner til kundene.

I et typisk CRM-system kan du opprette kundedatabase, legge salg- og markedsstrategier, drive med kundeprospektering, hente rapporter, yte support til kundene, automatisere forskjellige prosesser (for eksempel utsendelse av nyhetsbrev) og analysere forskjellige aspekter ved kundebehandlingen.

Hensikten er å gjøre kundene fornøyde. Da forblir de sannsynligvis også kunder i fremtiden, bedriften får bedre omdømme, og resultatene blir deretter.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer