Regnskapsordbok

Fakturamottak


Hva er et fakturamottak?

Et fakturamottak er et system som behandler alle inngående fakturaer for bedriften. Systemet håndteres av bedriftens egne ansatte, eller ansvaret settes bort til et regnskapsfirma. Den eller de ansvarlige mottar regningene, betaler de og får utgiftene bokført på riktig sted i regnskapet.

Slik er gangen i et typisk fakturamottak:

  1. Regningen mottas av regnskapsansvarlig
  2. regnskapsansvarlig registrerer regningen i bedriftens regnskapssystem
  3. Regningen godkjennes av en annen med dette ansvaret, for eksempel økonomisjef eller daglig leder 4. Fakturaen betales og bokføres av regnskapsansvarlig

Regnskapsprogrammet tar fakturamottaket

Prosessen som beskrives ovenfor er neppe nødvendig i de fleste små bedrifter. De som fører regnskapet selv vil få god hjelp av et moderne regnskapsprogram.

Lucas fakturatolk hjelper deg med å lese regningene, får summer, KID og annen info på rett plass, og bokfører automatisk når du har sett at alt stemmer. Er regningen du mottar i EHF-format blir det enda enklere.

Integrerer du Luca med nettbanken din slipper du å veksle mellom banken og regnskapsprogrammet, og kan betale rett fra Luca. Da blir det ingen feil, og bankavstemmingen blir foretatt automatisk.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer