Regnskapsordbok
Fant ingen treff på dette søket

Permisjon


Hva er permisjon?

Vi kaller det permisjon når en ansatt har rett til å være borte fra arbeidet i en begrenset periode. Den ansatte er fortsatt ansatt, og fraværet er kun midlertidig. En permisjon kan være heltids eller deltids.

Permisjon skiller seg fra permittering slik:

  • Permisjon – Den ansatte har rett til å ikke møte til jobb
  • Permittering – Den ansatte pålegges av arbeidsgiveren å ikke møte til jobb

Flere typer permisjoner

Bedriften og den ansatte kan selv avtale permisjon, for eksempel fordi den ansatte ønsker å utdanne seg, ta kurs, reise på ferie, og annet. En rett til permisjon kan også være bestemt gjennom tariffavtaler.

I Norge har vi flere permisjoner som er lovfestet i arbeidsmiljøloven kapittel 12. Blant disse er svangerskapspermisjon, fødselspermisjon, omsorgspermisjon og permisjon under militærtjeneste.

Lønnet og ulønnet permisjon

I henhold til arbeidsmiljøloven er det kun ved svangerskapskontroll og ammefri at arbeidsgiver plikter å betale lønn. Under enkelte andre permisjoner, for eksempel svangerskapspermisjon, har den ansatte rett til stønad fra NAV.

For permisjoner som avtales mellom arbeidsgiver og ansatte, for eksempel til utdanning og reise, er det vanlig at permisjonen er ulønnet. Husk at det er ikke permisjon nå den ansatte pålegges av arbeidsgiver å ta kurs eller opplæring!

Permisjon skal varsles til NAV

Arbeidsgivere må rapportere om permisjoner som varer i mer enn 14 dager til NAV gjennom Skatteetaten. Dette gjøres gjennom den månedlige a-meldingen som arbeidsgivere uansett må sende inn.

Les mer om dette på Skatteetatens side.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer