Regnskapsordbok

Priselastisitet


Hva er priselastisitet?

Priselastisitet vil si hvor sensitive kundene er for prisøkning av et gode, altså hvorvidt om kundene vil kjøpe mindre av godet dersom prisen øker. Ulike typer goder har ulike egenskaper i forhold til prisøkninger, vi deler gjerne godene inn i elastiske og uelastiske goder. I denne artikkelen forklarer vi det du trenger å vite om dette fenomenet.

Priselastisitet på elastiske goder

Dersom et produkt eller tjeneste er elastisk, vil det si at kundene vil kjøpe mindre av det aktuelle godet dersom prisen øker. Et eksempel på et elastisk gode kan være en bestemt type brød; dersom prisen på dette brødet øker, er det sannsynlig at konsumentene slutter å kjøpe dette og heller forsøker å finne en erstatning. Elastiske goder er sensitive for prisøkninger fordi det ofte finnes et flust av andre alternativer på markedet, og kundene vil lett kunne finne en substitutt til godet som har økt i pris.

Priselastisitet på uelastiske goder

Uelastiske goder har som egenskap at en prisøkning ikke fører til at kundene kjøper mindre av godet. Et eksempel på et uelastisk gode kan være drivstoff, strøm eller avhengighetsskapende produkter. Etterspørselen etter disse godene vil mer eller mindre forbli den samme selv om prisen øker. Uelastiske goder er lite sensitive for prisøkninger fordi alle trenger dem, det er heller ingen andre alternativer på markedet - og kundene er derfor villige til å betale mer for å få tak i dem.

Motsatt priselastisitet (giffen-goder)

Et unntak fra hovedregelen om priselastisitet er det som omtales som giffen-goder. Disse har som egenskap at konsumentene vil kjøpe mer av dem dersom prisen øker, og mindre dersom prisen reduseres. Eksempler på slike kan være dyre merkeklær, luksuriøse biler eller dyre hotellopphold. Etterspørselen etter giffen-goder begrunnes med at den høye prisen i seg selv signaliserer høy kvalitet og virker dermed som en driver for etterspørselen for godet.

© 2022 Luca Labs AS.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer