Regnskapsordbok

Prognose


Hva er en prognose?

Før du går på markedet med et nytt produkt, gjør du lurt i å utføre en prognose. En prognose er nært beslektet bedriftens budsjett, og er et forsøk på å spå hvor mye som kommer til å bli solgt av et gitt produkt. Denne artikkelen tar for seg det du bør vite om utføring av prognose.

Hvilken prognose er viktigst for bedriften min?

Markedsprognosen gir et estimat på hvor mye som kommer til å bli solgt av et gitt produkt eller tjeneste i løpet av et år. Denne kan være nyttig for bedriften din, da du basert på denne kan utføre omtrentlige beregninger på hvor stor del av kaka som vil tilfalle din bedrift. Når du har gjort rede for hvor mye din bedrift cirka kommer til å selge av produktet, har du utført en bedriftsprognose. Bedriftsprognosen sees i tett sammenheng opp mot bedriftens budsjett, da prognosen gjerne brukes som et grunnlag for budsjetteringen.

Hvordan utfører jeg en prognose?

For å lage en nøyaktig prognose, bør du sette av god tid til datainnsamling om historikken til produktet du skal selge. Du bør for eksempel kunne svare på hvor mye som blir solgt totalt i løpet av et år, hvilke type kunder som kjøper mest og hvilke perioder av året som har høyest omsetning av produktet. Når du har en oversikt på disse, er det lurt å dykke dypere inn i kundesegmentet ditt. Dette kan du gjøre gjennom å utføre spørre- og panelundersøkelser som handler om det aktuelle produktet og som henvender seg til aktuelle målgrupper. Om du ikke selv har kapasitet til å utføre slike, finnes det mange statistikkbyrå som gledelig tar den jobben for deg.

© 2022 Luca Labs AS.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer