Regnskapsordbok

Rekruttering


Hva betyr rekruttering?

Rekruttering er når en virksomhet knytter til seg nye medarbeidere. Begrepet brukes om hele prosessen - fra virksomheten behovet for tilførsel av kompetanse oppstår, til den nye medarbeideren er på plass.

Rekrutteringsprosessen

En typisk rekrutteringsprosess ser gjerne slik ut:

  • Behovet oppstår
  • Analyse av behovet og kravspesifikasjon (hvilke kvalifikasjoner bør den nye ansatte ha)
  • Utlysning - stillingen annonseres
  • Søknadsbehandling - søkernes søknader vurderes
  • Vurdering - de som regnes som egnet blir intervjuet
  • Ansettelse - valget tas og søkeren tilbys stillingen

Stillingsannonser og hodejegere

De fleste nye ansatte rekrutteres gjennom stillingsannonser eller via bekjentskap. Bedriften trenger ansatte, og de finner man gjennom en annonse på for eksempel Finn.no.

Det er også rekruttering når et bemanningsfirma tar seg av letingen etter nye ansatte. Egnede personer til lederstillinger blir ofte funnet av såkalte hodejegere, selskap som spesialiserer seg på denne typen ansettelser.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer