Regnskapsordbok

Variable kostnader


Hva er variable kostnader?

En bedrift har mange forskjellige kostnader. Når det både finnes direkte, indirekte, variable og faste kostnader er det lett å gå seg vill. De klart viktigste kostnadene er allikevel de faste og de variable, denne artikkelen forklarer litt nøyere hva sistnevnte er for noe.

La oss si du leier et lokale til å drive verkstedet ditt, da er husleien en kostnad du med sikkerhet vet at kommer til å inntreffe og du vet hvor stor den kommer til å være. Husleie er derfor en fast kostnad, da den er like stor uavhengig av produksjonsnivået ditt. Men siden det er umulig å vite hvor mange biler du kommer til å reparere i løpet av en måned, er kostnader til innkjøp av deler en variabel kostnad siden denne typisk kan være svinge mellom ulike perioder. Du vet ikke med sikkerhet hvor høy den blir og du vet heller ikke om kostnaden i det hele tatt vil inntreffe, kostnaden er i så måte variabel.

Hvilke typer variable kostnader har vi?

Vi deler gjerne variable kostnader inn i tre grupper. Proporsjonale, overproporsjonale og underproporsjonale variable kostnader. De proporsjonale kostnadene øker i takt med mengden varer du produserer. De overproporsjonale kostnadene øker raskere enn mengden varer du produserer. Mens de underprorsjonale kostnadene derimot, øker saktere enn mengden varer du produserer. Nedenfor følger et eksempel på hvordan dette ser ut i praksis.

Praktisk eksempel: Variable kostnader

Se for deg at du må kjøpe inn flere deler fordi kundeaktiviteten på verkstedet ditt øker.

  1. Noen av disse råvarene forbrukes i samme tempo som produksjonen, disse er oppbrukt akkurat når produksjonen er ferdig - proporsjonal.
  2. Noen av råvarene kjøper du inn mer enn nødvendig av, disse har du til overs når produksjonen er ferdig - overproporsjonal.
  3. Andre deler av råvarene må du også kjøpe inn mer enn nødvendig av, men disse har kvantumsrabatt og får derfor lavere enhetspris ved kjøp av større antall - underproporsjonal.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer