Har du kunder som finner deg via nettet? Da bør du blogge!

Ben Fischer

Tar ca 5 minutter å lese

Alle bedrifter bør som et minimum ha en nettside. Der viser du frem hvem du er, hva du selger og hvordan kundene dine kan komme i kontakt med deg. I tillegg bør du vurdere å ha en blogg tilknyttet nettsiden. Hvorfor? Jo, fordi en blogg kan være en særdeles effektiv måte å markedsføre seg på.

Den billigste formen for effektiv markedsføring

Hvis du skriver tekstene selv blir kostnadene for bloggingen null. Det eneste du trenger å investere er tid og litt kreativitet. Gjort riktig får du gratis og effektiv markedsføring av bedriften din.

Husk imidlertid at tekstene dine blir bedre dersom de inkluderer noen relevante bilder eller illustrasjoner. Slikt bør være av en viss kvalitet, og det kan være smart å spandere noen kroner på en proff fotograf eller grafisk designer, med mindre du selv er kapabel med kameraet.

Mer trafikk på nettsiden din

Den bloggen du skriver og publiserer i dag blir «oppdaget» av Google og andre søkemotorer innen kort tid. Søkemotorene indekserer siden og viser den deretter frem dersom den er relevant for det folk søker etter.

Du havner neppe øverst i søkeresultatet sånn med én gang, men du er i hvert fall tilstede. Hvis innholdet er nyttig og relevant vil dette gjenspeile seg i økt trafikk. Effekten blir bedre dersom du oppdaterer bloggen regelmessig med nye tekster.

Bloggen kan bidra til økt salg

Mer trafikk betyr som regel mer salg. Bloggen din driver kundene til nettsiden, og dermed vil du ha muligheten til å utvide kundemassen din.

Husk at bloggen bør inneholde nyttig og relevant informasjon – den skal ikke være en online reklamebrosjyre. Det økte salget bør heller komme som et resultat av blant annet økt troverdighet, men det er ingenting i veien for at du samtidig gjør det lett leserne å bli kunder.

Det kan du gjøre med et såkalt «call to action» i teksten, for eksempel en knapp nederst i bloggartikkelen. Når leserne klikker på knappen tas de videre til nettbutikken din, kontaktskjemaet eller produktsidene dine.

Du får mer troverdighet

Bloggen din kan hjelpe deg med å vise at du vet hva du snakker om. Skap tillit og troverdighet med gode og relevante tekster om det du driver med eller selger. Du posisjonerer deg som en autoritet på området ved å vise frem og dele kunnskapen du har.

En blogg er mer langsiktig enn annonsering

Å annonsere på Google kan være effektivt, men du bør vite hva du holder på med før du bruker penger på dette. Se først for eksempel dette webinaret fra GuleSider som handler om temaet.

Joda, du kan skippe bloggingen og heller gå for betalte annonser på nett. For noen kroner vil Google hjelpe deg med å få trafikk på nettsiden. Problemet er at så snart du slutter å kjøpe annonsene, stopper også trafikken.

Tekstene dine, gjort riktig, hjelper deg med å få en kontinuerlig strøm av trafikk. Effekten kan også være langsiktig. Det kan godt hende at den teksten du publiserer i dag dukker opp i søkeresultatene om 10 år.

Gode muligheter for synergieffekt

Google liker all synergi, og totaliteten vil hjelpe deg med å komme høyere opp i søkeresultatene. Derfor bør du vurdere å markedsføre bloggen din i de sosiale mediene du eventuelt bruker.

Tekstene på bloggen din hjelper hverandre. Ved å legge inn en lenke mellom artiklene dytter du interesserte lesere videre til mer nyttig og relevant informasjon. Du dytter de kanskje også til kontaktskjemaet, nettbutikken din eller produktsidene, og derav selger du mer.

Du får også synergieffekt ved å knytte tekstene dine til den markedsføringen du eventuelt gjør i andre medier. Har bedriften din en side på Facebook? Legg ut nye bloggtekster der! Presenteres bedriften din på andre nettsider, for eksempel sidene til en bransjeorganisasjon eller lignende? Få med info om at du også har en blogg, og gjerne med lenke til bloggen.

Hva kan du skrive om?

Alt det vi har skrevet ovenfor kan virke diffust, og kanskje er det ikke enkelt å se hva dette betyr rent praktisk. Hvordan blogger man når man aldri har blogget før? Hva skal du skrive om som skaper troverdighet og som driver trafikk til siden din?

Nedenfor har du noen eksempler på tenkemåten vi vil frem til:

La oss si du produserer og selger bunader:

  • Blogg om hvordan man tar best vare på bunaden.
  • Skriv en fengende tekst om bunadens historie.
  • Fortell om bunader fra ulike distrikter.

Om du er psykolog:

  • Skriv om små og enkle grep som forbedrer menneskers hverdag.
  • Populariser forskning innenfor fagfeltet ditt – gjør det tilgjengelig.
  • Lag en oversikt over hjelp som er tilgjengelig dersom man lider av depresjoner.

Du tilbyr snekkertjenester:

  • Skriv en blogg om hvordan folk kan redusere strømforbruket ved å vedlikeholde vinduer og dører.
  • Gi tips om hvilke typer parkett folk bør velge.
  • Beskriv hvordan man bygger en platting.

Tenk igjennom hva som er relevant for ditt virke. Lag gjerne en liste over tema du kunne skrevet om med autoritet. Du trenger ikke gi bort «forretningshemmelighetene» dine, men ha alltid fokus på at leserne skal ha nytte av tekstene.

Lær deg litt SEO

Å skrive relevant og nyttig er det viktigste når du blogger, men du kan gi tekstene dine en ekstra dytt i kampen om lesernes oppmerksomhet. Det gjør du med såkalt søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization).

Vi har skrevet en enkel innføring i hvordan du skriver tekster som optimaliserte for søkemotorer. Les den, så kan du gå i gang med firmabloggen din!

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer