Hjelp og kundeservice
Integrasjoner

Altinn-integrasjon


Hvis du ønsker å hente skattekort på ansatte eller sende inn a-meldingen rett fra regnskapssystemet til Altinn, må du først sette opp integrasjonen. Du trenger kun å gjøre dette én gang, og det tar ikke mer enn 5-10 minutter å sette opp. Denne tiden vil du få tilbake mange ganger!

Opprett vårt regnskapssystem som et datatsystem i Altinn

Trinn 1: Logg inn i Altinn og gå til avanserte innstillinger

  1. Gå til Altinn og logg inn
  2. Velg selskapet ditt som aktør
  3. Klikk på selskapsnavnet ditt oppe i høyre hjørne
  4. Klikk på “Innstillinger” > gå til “Avanserte innstillinger”

Trinn 2: Opprett/oppdater innloggingsinformasjonen

  1. Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Innloggingsinformasjon”
  2. Legg inn et selvvalgt brukernavn
  3. Legg inn telefonnummer
  4. Opprett et passord. Viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
  5. Huk av for “Tillat innsending fra applikasjonen eller system med dette brukernavnet og passordet”
  6. Klikk “Lagre”

Trinn 3: Registrer vårt regnskapssystem som datasystem

  1. Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Registrer datasystem”
  2. Legg inn en beskrivelse - helst noe lett gjenkjennelig som navnet på regnskapssystemet
  3. Velg “Luca Regnskap” som type datasystem
  4. Opprett passord og bekreft passordet. Viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
  5. Klikk “Legg til”

Nå vil du se at datasystemet blir opprettet, og du får tildelt en ID. Noter deg ID nummeret - dette skal du legge inn i regnskapssystemet i neste trinn!

Trinn 4: Legg inn datasystemet i regnskapssystemet

  1. Logg inn i regnskapssystemet
  2. Gå til “Innstillinger” > “Altinn”
  3. I “Altinn datasystem-ID” feltet, legg inn ID nummeret som du fikk tildelt i trinn 3
  4. I “Altinn datasystempassord”, legg inn passordet du opprettet i trinn 3
  5. Klikk “Lagre”

Nå er datasystem IDen og passordet lagret. Du vil ikke måtte legge inn dette på nytt igjen, siden vi vil huske det og fylle det ut for deg i fremtiden.

Trinn 5: Hent skattekort

Som eksempel, bruker vi Altinn-integrasjonen til å hente skattekort. Det er lik fremgangsmåte hvis du skal sende inn en a-melding fra regnskapssystemet til Altinn.

  1. Gå til “Lønn” > “Ansatte”
  2. Klikk på “Bestill skattekort” og velg ansatte du vil hente skattekort for
  3. Nå vil det dukke opp en boks som viser første steg - siden du allerede har lagret din datasystem ID og passord, så er dette allerede fylt ut og du kan klikke “Lagre”.
  4. Legg inn ditt personnummer/personlig brukernavn og personlig passord. Viktig at du bruker passordet du opprettet i trinn 2!
  5. Klikk “Altinn kodebrev” om du vil bekrefte innsending med en kode utstedt fra kodebrevet til Altinn, eller klikk “SMS-kode” for å motta en tekstmelding med koden.

Etter at du har bekreftet innsendingen med kodebrev eller SMS, så vil regnskapssystemet sende en forespørsel til Altinn om at du ønsker å hente skattekort. Når de er hentet, vil du se de oppdaterte skattekortene inne på de ansatte du hentet de for.

Opplever du problemer med innsendingen til Altinn?

Ta kontakt med oss via chatten nede i høyre hjørne! Fint om du forteller oss hva du forsøker å gjøre og eventuelle feilmeldinger du får på veien.

Luca Regnskap

Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.

For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.

Prøv gratis i 30 dager

Relaterte artikler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer