Hjelp og kundeservice
Bank

Bankintegrasjon - begrensninger


Vi er veldig stolte av vår nye bankintegrasjon 🤓 Men vi er også avhengig av noen tredjeparter her, og det gir noen begresninger, spesielt fra bankene:

Banker som vi støtter

Vår bankintegrasjon fungerer med omtrent alle banker i Norge, godt over 100 stykker! Og med alle de store kjente bankene. Dersom det likevel er en bank som du savner - ta kontakt med oss!

Banker som ikke har alt på plass ennå

For at vår bankintegrasjon fungerer, er vi avhengige av at bankene har gjort noen lovpålagte tekniske tilpasninger. Dessverre har noen banker ikke alt på stell. Ifølge lovene og regelverket burde dette her ikke skje, og vi vet at Finanstilsynet er godt i gang med å minne en del banker på at loven også gjelder for dem. Konkret kjenner vi til følgende mangler hos disse banker:

DNB

  • DNB gir ikke tilgang til avsenderens kontonummer, kun navn.
  • DNB gir ikke tilgang til meldingen som ble sendt med betalingen 🤦

Vi har hørt at DNB skal rydde opp ila de nærmeste ukene, noe vi håper sterkt på.

Danske Bank

Danske Bank bryter regelverket rundt PSD2 (betalingsdirektivet), så her sliter vi dessverre noe.

  • Danske Bank gir deg kun tilgang hvis du også kjøper “District”-tjenesten fra dem. Vi tror at dette ikke er lovlig og at Danske Bank vil måtte fikse dette innen relativt kort tid.
  • Danske Bank tillater ikke basket-betalinger, også det i brudd med regelverket.
  • Danske Bank gir heller ikke tilgang til til skattetrekkskonto. Dette er kun relevant for deg som har en eller flere ansatte; for alle andre har dette ingen betydning. Vi har hørt at Danske Bank vil fikse dette og håper at der skjer fort.

Nordea

  • Bankintegrasjonen med Nordea fungerer fint for alle kunder som har vanlig “Nettbank Bedrift”, noe som heldigvis gjelder de fleste små bedriftene som er kunde hos Nordea. De som har “Corporate Netbank” (vanligvis større bedrifter) kan enn så lenge ikke benytte vår bankintegrasjon.
  • Bankintegrasjonen fungerer enn så lenge kun med bedriftskonto, ikke med skattetrekkskonto. Vi skal komme tilbake med en oppdatering rundt det.

Eika-bankene

  • Eika-bankene har kun gitt tilgang til bedriftskonto, men ikke til skattetrekkskonto. Dette er kun relevant for deg som har en eller flere ansatte; for alle andre har dette ingen betydning. Ifølge jungeltelegrafen skal det være fikset nå; vi har ikke fått testet dette ennå.

Andre begrensninger

  • Bankintegrasjonen fungerer for norske aksjeselskap og for enkeltpersonforetak som er mva-registrert. Bankintegrasjonen fungerer ikke for enkeltpersonforetak som ikke er mva-registrert eller for private bankkontoer. Vi prøver å få til en løsning på dette🤞
  • Dersom du har KID på kundefaktura som du sender ut, så kan vi enn så lenge ikke lese inn KID-returfiler via bankintegrasjonen. Vi jobber med saken 💪
  • Bankintegrasjonen fungerer med bedriftskontoer, ikke med private kontoer. Vi anbefaler alle å ha egen bedriftskonto til virksomheten, også for deg som driver et enkeltpersonforetak!
  • Du må ha tilgang til bankens bedriftsnettbank, og hos noen banker må du ha alle rettigheter i nettbanken.

Vi oppdaterer listen

Vi regner med at vår bankintegrasjon bare blir bedre og bedre etter hvert som Finanstilsynet presser bankene til å følge loven. Da vil vi oppdatere denne siden her. Det samme vil vi gjøre dersom du sender oss en tilbakemelding om noe som eventuelt ikke fungerer hos en enkelt bank. Vi har testet mye, men ikke med over 100 banker 😅 Vi setter derfor stor pris på dine tilbakemeldinger - ta gjerne kontakt på chat!

Sist oppdatert: 09.06.2022

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer