Tilbakegående mva-oppgjør er en ordning som lar bedrifter kreve refusjon av merverdiavgift (mva) på varer, tjenester, eller investeringer gjort før bedrifter ble registrert i Merverdiavgiftsregisteret. I denne artikkelen vil vi gå gjennom hva tilbakegående mva-oppgjør innebærer, kravene for å kunne benytte seg av ordningen, og hvordan det føres i Luca regnskap.
Når en virksomhet starter opp, kan det være betydelige utgifter til forberedelser, utstyr, og materiale som er nødvendige for å få virksomheten i gang. Mange av disse utgiftene vil være belastet med mva. For virksomheter som etter oppstart blir registrert i Merverdiavgiftsregisteret, tilbyr Skatteetaten muligheten til å kreve refusjon for mva som er betalt på disse tidlige investeringene gjennom en ordning kalt tilbakegående mva-oppgjør.
For å kunne benytte seg av ordningen med tilbakegående mva-oppgjør, må en virksomhet oppfylle visse krav:
De fleste av kravene er ganske greie, men mange lurer på hva tilknyttet betyr. For det første betyr det at bedriften må hva rett til mva-fradrag for utgiften i utgangspunktet. I hovedsak betyr det at innkjøpet skal brukes av bedriften til å lage eller utføre det som skal selges med mva.
For tilbakegående mva så er det også et krav at det som er kjøpt skal brukes etter mva-registreringen. F.eks:
Merk at for tjenester kan du ikke kreve mva dersom tjenesten ble ferdig levert før registreringen. Hvis du f.eks. har kjøpt et årsabonnement på Luca Regnskap og halvveis i det året blir mva-registrert kan du kun kreve tilbake mva på halvparten av beløpet.
For å føre dette må du først lage en oversikt over hva du vil ha mva tilbake for. Dette kan du gjøre hvordan du vil, men det kan være lurt å f.eks. lage et regneark med kolonnene
For å føre dette oppretter du et manuelt bilag.
Hvis du nå går til menypunktet “mva” og til rapporten for den første perioden du har vært registrert så vil du se at mvaen har kommet inn her. F.eks. om du hadde utgift inklusive mva på 125 000 og mva 25% så vil det stå -25 000 i rapporten
Du kan føre utgiftene mer detaljert og bruke andre kontoer enn konto 7798, f.eks. kan du summere opp bare telfonutgifter og så bruke 6900 telefon for dem. Det viktige er å sette mva-koden på debet og 0-mva på kredit.
Dersom du har utgifter med forskjellige mva-satser bør du lage et manuelt bilag for hver av dem. Merk at dette er svært uvanlig. Du skal f.eks. ikke føre utgifter for mat med mva-fradrag dersom du ikke driver med kantinedrift eller lignende.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler