Regnskapsordbok

Betalingspåminnelse


Hva er en betalingspåminnelse?

En betalingspåminnelse er det samme som en purring, det vil si du minner kunden om at betalingen mangler. Påminnelsen er ikke å anse som en del av en inkassoprosess, men mer som en (hyggelig) oppfordring til kunden om å gjøre opp.

Når kan jeg sende betalingspåminnelse?

Du kan sende påminnelsen når som helst etter at fakturaens opprinnelige forfallsdato er utgått. I Luca Regnskap gjør du dette enkelt og direkte fra fakturaen du sendte og som har forfalt, men du kan også sende påminnelsen via for eksempel mail eller SMS.

Forskjellen på betalingspåminnelse og betalingsoppfordring

En betalingsoppfordring er en del av en inkassoprosess, og et varsel kreditor er pålagt å sende. Når en betaling uteblir på en forfalt faktura, kan du nemlig sende inkassovarsel umiddelbart etterpå. Som en del av inkassoprosessen må du også sende en betalingsoppfordring tidligst 14 dager etter at inkassovarselet ble sendt, før du kan gå videre med inkasossaken.

Du trenger ikke sende betalingspåminnelser før du sender inkassovarsel, men du bør vurdere å gjøre det. Får du betalt er saken ute av verden, likviditeten din bedre, og kunden blir neppe negativt innstilt. Sender du derimot inkassovarsel uten påminnelser, kan det hende kunden blir sur, og dermed mister du kanskje fremtidige salg.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer