Regnskapsordboken

Business Model Canvas


Hva er Business Model Canvas (BMC)?

Når du formulerer din forretningsmodell, er det kjekt å ha noen rettesnorer du kan forholde deg til. Et godt verktøy til dette formålet er Business Model Canvas, en mal utviklet av Alexander Osterwalder. Malen har til hensikt å kartlegge og synliggjøre forretningsmodellen din, slik at du som gründer har bedre forutsetninger for å lykkes i virksomheten din. Denne artikkelen forklarer hva BMC inneholder og hvordan du kan bruke den til å lage din forretningsmodell.

Hva inneholder Business Model Canvas?

I BMC ser man på disse ni komponentene ved utvikling av forretningsmodeller: kundesegmentet, verdiforslaget, kanalene, kunderelasjoner, inntekter, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.

Komponentene i Business Model Canvas: Luca Regnskap

Mange av komponentene er relativt selvforklarende, men for å sette canvaset i perspektiv følger et eksempel på hvordan du kan formulere din forretningsmodell i BMC.

  • Kundesegmentet

    Hvem skal du levere varen eller tjenesten din til? Skal du nå ut til privatpersoner eller bedrifter - eller begge deler? Hvilken gruppe skal du prioritere høyest?

  • Verdiforslaget

    Hva kan forretningsmodellen din gjøre for kunden, hvilket problem løser den og hvordan løser den det? Her beskriver du hvordan du gir kunden verdi i godet du tilbyr og hvorfor kunden bør velge deg fremfor konkurrentene.

  • Kanalene

    Når du har definert hvem kundene dine er og hvorfor de skal velge deg, er neste steg å finne ut hvordan du skal nå dem - gjennom å bestemme kanalene. F.eks kan du benytte deg av annonsering på sosiale medier dersom kundesegmentet ditt er i det yngre sjiktet, mens radioreklame kanskje vil passe bedre for den eldre garde.

  • Kunderelasjoner

    Når du har fått dannet deg en kundebase; hvordan skal du ta vare på denne og samtidig bruke dette forholdet til å tiltrekke nye kunder? Her står kommunikasjon sentralt, et godt verktøy for å fremme dette er å ha en personlig kundeservice som får kunden til å føle seg ivaretatt av bedriften din.

  • Inntekter

    Hva selger du og hvordan får du betalt for det? Er det et produkt eller en tjeneste - begge deler? Tar du betalt per enkelt kjøp, er det et månedsabonnement, utleie eller kanskje noe helt annet? Kan du skape nye inntektsstrømmer basert på ditt eksisterende tilbud, gjennom å tilby tilleggsfunksjoner?

  • Ressurser

    Hvilke ressurser har du som er verdifulle? Dette kan være alt mulig; kanskje har du personell som er svært dyktige i programmering eller et butikklokale som befinner seg i en prime location på Karl Johan? Det viktigste er at ressursene blir brukt på best mulig måte og i tråd med verdiforslaget som du har signalisert for kundene dine.

  • Kjerneaktiviteter

    Hvilke aktiviteter må tilrettelegges for slik at virksomheten din holder seg tro til verdiforslaget sitt? For oss i Luca Regnskap for eksempel, er det viktig at kundene får de beste forutsetninger til å føre regnskapet sitt selv. Derfor ligger en av våre kjerneaktiviteter i å utvikle løsningen vår kontinuerlig slik at den innfrir kundens behov.

  • Partnere

    Hvem samarbeider du med nå, hvem kan være lure å samarbeide med i fremtiden? Er det lurt å inngå samarbeid med liknende aktører, eller kanskje noen som opererer i et helt annet marked? F.eks så har AirBnB inngått samarbeid med Tesla for å tilby el.bil-lading i utleieenheter, noe som har vist seg å være veldig gunstig.

  • Kostnader

    Hva er de største kostnadene for bedriften din nå, hva ser du for deg at kommer til å bli de største kostnadene i fremtiden? Er det husleie, strøm eller utgifter til materialer?

Alle regnskapsord

© 2021 Luca Labs AS.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer