Regnskapsordbok

Forretningsmodell


Hva er en forretningsmodell?

Når du starter en ny bedrift, gjør du lurt i å formulere en skikkelig forretningsmodell som blant annet forteller hva virksomheten din primært skal levere, hvordan den tjener penger og hvem som er konkurrentene dine. Denne artikkelen forklarer dette litt mer nøye.

Hvordan lager jeg en forretningsmodell?

Forretningsmodellen din bør kunne gi svar på følgende spørsmål:

  • Hva skal bedriften min levere?

    “Skal du selge anleggsmaskiner eller pianotimer?”

  • Hvem er kundene?

    “Skal du rette markedsføringen mot store børsnoterte aksjeselskaper eller mot studenter?”

  • Hvordan skal vi selge og levere produktet eller tjenesten vår?

    “Skal vi etablere egne utsalgssteder, eller forsøke å koble oss på offentlige markedsplasser for å selge godet vårt? Kanskje vi skal lage en egen nettbutikk?”

  • Hvordan skal vi ta betalt?

    “Skal vi ta betalt per transaksjon, eller skal vi tilby et abonnement? Skal vi ha flere typer abonnementer som passer ulike kunders behov?”

  • Hvem er våre konkurrenter?

    “Er det mange av dem? Har de ganske like tilbud, eller bærer konkurransebildet stort preg av aktører som skiller seg ut? Er det noen av dem vi kanskje kan samarbeide med?”

Eksempel: Forretningsmodell for Luca Regnskap

  • Hva skal bedriften min levere?

    Vil tilbyr et skybasert regnskapsprogram.

  • Hvem er kundene?

    Kundene våre er primært små- og mellomstore bedrifter.

  • Hvordan skal vi selge og levere produktet eller tjenesten vår?

    Tjenesten vår leveres digitalt.

  • Hvordan skal vi ta betalt?

    Vi tilbyr en abonnementstjeneste som inneholder alt du trenger til regnskapet ditt til en rimelig, fast månedspris. Ved ønske om tilleggstjenester, tilbyr vi egne moduler til f.eks kjøp- og salg av aksjer og prosjektstyring til en hyggelig pris.

  • Hvem er våre konkurrenter?

    Våre konkurrenter er regnskapsførere og andre aktører som tilbyr liknende programvare.

Bruk BMC for å lage din forretningsmodell

Vi anbefaler deg på det sterkeste å bruke Business Model Canvas når du formulerer din forretningsmodell. Dette er et hjelpemiddel som kan guide deg i å lage en skikkelig modell som viser kjernen i virksomheten din. Husk at forretningsmodeller ikke trenger (bør helst ikke) å være skrevet i stein, kanskje finner du ut at du må endre på din forretningsmodell senere for å kunne holde deg konkurransedyktig - da er det veldig greit at forretningsmodellen er litt fleksibel.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer