Regnskapsordboken

Likviditetsbudsjett


Hva er et likviditetsbudsjett?

Du har helt sikkert hørt ordet budsjett før og har kanskje full kontroll på hva det er. Et budsjett har til hensikt å synliggjøre hvor mye penger du planlegger å bruke på et gitt formål i fremtiden. Et likviditetsbudsjett er et type budsjett, hvis hensikt er å gi en oversikt på penger du får inn og penger som går ut i løpet av en periode. Denne artikkelen forklarer nøyere hva et likviditetsbudsjett er for noe og hva du kan bruke det til.

Hva inneholder et likviditetsbudsjett?

For å sette opp et godt likviditetsbudsjett, er det en fordel at du har god oversikt over de inntekter du forventer samt hvilke betalingsforpliktelser du har i en gitt periode. Likviditetsbudsjettet bør derfor inneholde alle inntektskilder og summen av disse for perioden, tilsvarende skal utgifter og summen av disse addresseres i likviditetsbudsjettet.

Hvorfor bør jeg sette opp et likviditetsbudsjett?

Likviditetsbudsjett er lurt å sette opp av flere grunner. Det viktigste er at du kan se hvorvidt bedriften vil ha nok likvide midler til å betjene sine betalingsforpliktelser på kort sikt. Etter hvert som du har brukt likviditetsbudsjettet til å planlegge driften din, kan du se hvilke perioder som har krevd mye av likviditeten i bedriften din. På denne måten kan likviditetsbudsjettet brukes slik at du på forhånd kan se hvilke perioder du bør forsøke å finne ytterligere finansiering i, slik at bedriften ikke går i underskudd.

Alle regnskapsord

© 2021 Luca Labs AS.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer