Regnskapsordbok
Fant ingen treff på dette søket

Likviditetsbudsjett


Hva er et likviditetsbudsjett?

Du har helt sikkert hørt ordet budsjett før og har kanskje full kontroll på hva det er. Et budsjett har til hensikt å synliggjøre hvor mye penger du planlegger å bruke på et gitt formål i fremtiden. Et likviditetsbudsjett er et type budsjett, hvis hensikt er å gi en oversikt på penger du får inn og penger som går ut i løpet av en periode. Denne artikkelen forklarer nøyere hva et likviditetsbudsjett er for noe og hva du kan bruke det til.

Hva inneholder et likviditetsbudsjett?

For å sette opp et godt likviditetsbudsjett, er det en fordel at du har god oversikt over de inntekter du forventer samt hvilke betalingsforpliktelser du har i en gitt periode. Likviditetsbudsjettet bør derfor inneholde alle inntektskilder og summen av disse for perioden, tilsvarende skal utgifter og summen av disse addresseres i likviditetsbudsjettet.

Hvorfor bør jeg sette opp et likviditetsbudsjett?

Likviditetsbudsjett er lurt å sette opp av flere grunner. Det viktigste er at du kan se hvorvidt bedriften vil ha nok likvide midler til å betjene sine betalingsforpliktelser på kort sikt. Etter hvert som du har brukt likviditetsbudsjettet til å planlegge driften din, kan du se hvilke perioder som har krevd mye av likviditeten i bedriften din. På denne måten kan likviditetsbudsjettet brukes slik at du på forhånd kan se hvilke perioder du bør forsøke å finne ytterligere finansiering i, slik at bedriften ikke går i underskudd.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer