Regnskapsordbok

OCR


Hva er OCR?

OCR er forkortelsen for det engelske Optical Character Recognition - det vil si optisk gjenkjenning av tegn. Teknologien brukes til å lese av tekst som er lagret i bildeformat, for eksempel sum, kontonummer og KID-nummer på en faktura, og så lagre informasjonen digitalt. OCR gjør det mulig å for eksempel automatisere bokføringen av betalte regninger.

En fakturatolk eller bilagstolk bruker samme teknologi til å lese informasjon og til automatisk bokføring.

OCR-avtale med banken

For å kunne fakturere med KID og bruke OCR må du opprette en avtale med banken din. I tillegg må regnskapsprogrammet eller økonomisystemet ditt støtte OCR og KID (Luca Regnskap gjør selvfølgelig dette).

Bilagstolken i Luca Regnskap

Teknologien som OCR baseres på benyttes også av bilagstolken i Luca, og er med på å gjøre regnskapsføringen mye enklere og raskere. For eksempel kan du bruke Lucas mobilapp til å knipse bilder av kvitteringer når du handler til bedriften. Send bildet fra appen til regnskapsprogrammet, så blir bokføringen gjort på 1-2-3. Kvitteringen kan du da kaste siden bilaget er lagret trygt på våre servere.

Inngående faktura (regninger) håndteres på samme vis av bilagstolken.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer