Regnskapsordbok
Fant ingen treff på dette søket

Avanse


Hva er avanse?

Enten bedriften din er en tjenesteyter eller vareformidler, består kjernen i virksomheten din av salg. For at du skal kunne selge godene dine, må du naturligvis ha et bevisst forhold til hvilken pris du skal kreve for dem. En vanlig metode er å regne ut pris gjennom noe som heter avanse, som regnes som et prosentbeløp av dine egne kostnader forbundet med godet du selger. Denne artikkelen forklarer dette nøyere, samtidig hvordan du selv kan bruke det for å fastsette en pris for godet ditt.

Se vår korte forklaring på hva avanse er

Hvordan bruker jeg avanse til å regne ut pris?

For å regne ut pris gjennom bruk av avanse, må du ha en oversikt over hvor mye det koster bedriften å fremstille produktet eller tjenesten din. Produserer du godet selv, gjøres dette ved å legge sammen kostnaden av råvarer, lønn til arbeidere og leiekostnad for lokalet i forbindelse med produksjonen. Dersom du kjøper inn varer for videresalg, må du legge sammen innkjøpsprisen fra leverandøren, mva og fraktkostnader for produktet. Når dette er gjort, har du funnet anskaffelseskosten for godet ditt. Vi regner avansen gjennom å ta en prosentandel av dette beløpet. Når du legger sammen disse to, vil du ha funnet salgsprisen for produktet ditt.

Eksempel: Prissetting ved bruk av avanse

Innkjøpspris fra leverandør: 200kr

+ Mva (25%): 50kr

+ Fraktkostnader: 50kr

= Anskaffelsekost: 300kr

+ Avanse (20%): 60kr

= Salgspris: 360kr

I dette tilfellet har vi satt avansen til 20%, men du bestemmer selv hvor høyt prispåslag du vil ha på produktet ditt. En god idé er å sammenligne prisen til andre aktører i samme marked og å sørge for at prisen din står i stil med kvaliteten du leverer.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer