Regnskapsordbok
Fant ingen treff på dette søket

Utestående fordring


Hva er en utestående fordring?

En utestående fordring er når et krav ikke har blitt betalt enda, det vil si når selgeren har penger til gode. Begrepet kundefordringer brukes om det samme. Så lenge du ikke driver med kontantsalg over disk, har du sannsynligvis utestående fordringer omtrent hele tiden.

Eksempel:

  • Du er snekker og har skiftet vinduer for en kunde
  • Du sender faktura til kunden etter at jobben er gjort
  • Fordringen er utestående frem til kunden har betalt fakturaen

Det er også en utestående fordring når kunden betaler deler av kravet.

Eksempel:

  • Fakturaen for skifte av vinduer var på 5 000 kroner
  • Kunden betaler 3 000 kroner av fakturabeløpet
  • Den utestående fordringen er nå på 2 000 kroner
Se vår korte forklaring på hva en utestående fordring er

Utestående fordringer i Luca Regnskap

Når du sender en faktura i Luca Regnskap blir denne regnskapsført automatisk. Fakturasummen inklusive eventuell mva er nå en utestående fordring, frem til kunden har betalt.

Alle fakturer, betalinger og eventuelle kreditnota vises i det som kalles reskontro, det vil si en underkonto til hovedbokskontoene i regnskapet. Hver enkelt kunde eller leverandør har en reskontro som opprettes automatisk av Luca når du registrerer en ny kunde eller leverandør. Dette gjør det veldig enkelt å se hva du har av utestående fordringer.

Skatt på utestående fordringer

En faktura som er registrert i regnskapet blir ansett som en skattbar inntekt, og du må skatte av inntekten selv om kunden kanskje ikke har betalt fakturaen enda. Inntekten kan kun nulles ved at du oppretter en kreditnota for fakturaen.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer