Verktøy: Forretningsplanlegging

Rabattkalkulator

Lyst til å gi kundene dine en rabatt, men er usikker på hvordan det vil slå ut for deg? Her kan du regne ut et par vanlige typer rabatt og se hva det vil si for fortjenesten din. .

Beløp spart for kunde
0.00 Kr
Prisforskjell
0.00 Kr
Beløp betalt
0.00 Kr

Som en bedriftseier kan du bruke rabattkalkulatoren til :

  • Sette en rabattprosent basert på hvor mye i absolutt rabatt du vil gi.
  • Finne profitten din på et salg ved å ta inn kostand og prosentrabatter du ønsker å gi til dine kunder.
  • Bestemme rabatt på en produktkategori og finne ut hvor mye penger du rabatterer over en salgskampanje.

    Bruk fastrabattkalkulatoren og legg flere produkter sammen, eller legg dem alle sammen først og bruk prosentkalkulatoren for å finne en pris på den måten.

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Det er tre vanlige måter å gi rabatt på.

  • Rabatt på et enkeltprodukt
  • Gi et absolutt kronebeløp i rabatt
  • 2 for prisen av 1

Velg riktig innstillig i kalkulatoren for å velge rabattype.

I henhold til markedsføringsloven må produktet ha en reell førpris i en viss periode før det gis kampanjepriser med rabatt. Lengden på denne perioden er ikke lovmessig avklart, men forbrukertilsynet anser at den bør være minst 6 uker.

Hvis du setter opp prisen på varen i dag og så gir rabatt i morgen, kan dette bli ansett som brudd på loven.

Å markedsføre noe som «billig» kan kun gjøres dersom du kan dokumentere påstanden. Det samme gjelder for uttrykk som «lav pris» eller lignende. Dokumentasjon betyr som regel bevis på at din pris er lavere enn gjennomsnittsprisen hos konkurrentene for den samme/tilsvarende varen.

Les for eksempel Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring. I veiledningen finner du lenker til blant annet det relevante lovverket i Norge.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer