Fra gründer til arbeidsgiver - dette må du tenke på før du ansetter noen

Ben Fischer

Tar ca 6 minutter å lese

Som entreprenør er du en multitasker med stor arbeidskapasitet, som er vant til å gjøre alt selv. En dag opplever du kanskje likevel å ikke strekke til alene. Gratulerer! Det tyder på at bedriften din vokser. Nå har du valget mellom å ansette en medarbeider, eller betale en frilanser eller konsulent for å hjelpe deg nå målene dine.

Når bør du ansette hjelp?

Du vet selv hvor skoen trykker. Hva er det som stadig ender bakerst i en endeløs rekke av gjøremål; er det markedsføringen, produktutviklingen, eller det å ta for seg en ny del av markedet?

Når de daglige gjøremålene i bedriften din tar så mye av tiden din at du ikke har tid til å jobbe med videreutvikling, og du har råd til det, er det på tide å ansette noen.

Et annet tegn på at det er på tide å ansette noen er at du ikke har skikkelig tid til kundene dine lenger.

Får du svart på alle telefoner og e-poster? Må du si nei til oppdrag? Får du sendt fakturaer i tide, svarer du på sosiale medier innen rimelig tid?

Kunder forventer rask respons. De vil bli sett og hørt, og har du ikke tid til dem, går de til konkurrentene dine. Det nytter ikke å la dem bli hengende bakpå.

Et tredje tegn til at det er på tide å ansette hjelp, er når du aldri har tid til å ta fri. Entreprenører jobber gjerne i årevis uten å ta seg ferie, og for mange er det en del av gamet. Men på et tidspunkt går det galt når lyset brennes i begge ender. Tenk tilbake på grunnen til at du ville bli din egen sjef i utgangspunktet. Var ikke motivasjonen å kunne bestemme over din egen tid? Du er nødt til å få litt avstand til jobben iblant, selv om du er din egen sjef.

Etterpå kan du igjen skride til verket med fornyet styrke.

Hva koster det å ansette noen?

Med en egen lønnsmodul til Luca Regnskap får du betalt de ansatte lønn og bokført dette samtidig. Modulen er integrert med Altinn, noe som blant annet gjør at du kan hente [skattekort](/ordboken/skattekort) automatisk, sende A-meldinger direkte fra Luca, med mer.

Som arbeidsgiver skal du ikke bare betale lønn. Du må også betale

  • feriepenger, typisk 12%
  • arbeidsgiveravgift, ofte rundt 14%
  • pensjon (OTP), f.eks. 2%
  • yrkesskadeforsikring (rimelig ved “ufarlig” kontorarbeid)
  • andre kostnader.

Feriepenger settes av i regnskapet fortløpende, og vanligvis utbetales disse til den ansatte i påfølgende år.

Arbeidsgiveravgiften skal betales til staten, den er med på å finansiere bla. sykepenger og arbeidsledighetstrygd her i landet. For de fleste bedrifter ligger avgiften på rundt 14% av det du har utbetalt, hovedsakelig av lønn og feriepenger. I noen deler av landet er satsen lavere.

Pensjon (obligatorisk tjenestepensjon) starter på 2%, men du kan også velge en høyere sats for OTP.

Yrkesskadeforsikring betaler du til et forskringsselskap.

Andre kostnader som i noen tilfeller tilkommer, er f.eks.

  • kontorleie
  • kontormøbler og andre kontorkostnader
  • datamaskin, tilbehør og programvare eller lisender
  • mobiltelefon og telefoniavtale
  • kantine- og velferdskostnader
  • reisekostnader
  • firmabil
  • finansskatt (i finanssektoren)
  • osv

Ble du litt svett nå?

Du kan huske på at det koster mye mer å få tak i én ny kunde enn det koster å beholde en kunde du allerede har. Derfor er det viktig at du ser nøye på kapasiteten din til å gi alle nye kunder en god opplevelse, og investere i en ansatt når behovet er der.

Hvilket ansvar har du som arbeidsgiver?

Er du arbeidsgiver, så er det en del ting som du må ta ansvar for.

Som arbeidsgiver vil du få ansvar for at miljøet i foretaket ditt som nå blir en arbeidsplass er forsvarlig og i tråd med arbeidsmiljøloven. Du må følge regler i forhold til arbeidstid, lønn, HMS, arbeidsavtale, osv. Listen er lang, og du gjør lurt av å sjekke sidene til Arbeidstilsynet for en fullstendig oversikt.

Det kanskje viktigste å huske på er plikten til å inngå en skriftlig avtale, uavhengig av størrelsen og varigheten på jobben som skal gjøres. Så kan du praktisk talt ansette hvem du vil, så lenge de er gamle nok og har rett til å arbeide i Norge.

Du må også rapportere månedlig i A-meldingen om dine ansatte, arbeidsforhold, og betalinger til ansatte. Du må hente skattekort for dine ansatte og sette av skattetrekk på et skattetrekkskonto. Og du må betale forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift annenhver måned. Lønnsprogrammet i Luca Regnskap hjelper deg med det. Les vår guide om hvordan du kjører lønn og rapporerer til Altinn her.

Vit hva du trenger hjelp til

Hører oppgavene du trenger hjelp til inn under samme kategori?

Å ansette én person til å gjøre innholdsmarkedsføringen for deg, betjene kundene dine og ta seg av bokføringen imellom slagene er kanskje fristende, men dessverre meningsløst: Oppgavene spriker for mye til at du vil finne en som er god til å gjøre alt på en gang.

Pass på at du har klart for deg hva det er du trenger hjelp til, og lag en tydelig arbeidsbeskrivelse - FØR du velger en kandidat.

Ha en skikkelig ansettelsesprosess

Å ansette før økonomien din er klar for det kan føre til at du går tom for penger. Dette er av hovedgrunnene til at nyopprettede selskaper går dukken i oppstartsfasen.

Å utsette en ansettelse du virkelig trenger for lenge, er heller ikke bra.

Ikke ansett den første og beste som kommer inn døra selv om du føler deg desperat. Du kan tape både penger, kunder og rykte på å ansette feil person. Sørg for at du venter til du finner et ressurssterkt menneske med gode referanser du har god kjemi med, som kan hjelpe deg til å finne lure måter å gjøre ting på; tid spart er penger tjent.

Er du sikker på at du må ansette noen?

Å gå fra å være gründer til arbeidsgiver er et stort skritt, og det innebærer mye ekstra ansvar å ha en ansatt. Som arbeidsgiver vil du merke en markant økning i utgifter og administrativt arbeid, og ansvar.

De tre siste punktene kan du imidlertid unngå dersom du har anledning til å få den hjelpen du trenger fra noen som er sin egen arbeidsgiver, altså en frilanser eller en konsulent tar seg av den røkla selv.

En frilanser kan ta fullt ansvar for et helt prosjekt, eller en spesifikk oppgave i bedriften din. Det er smart av to grunner: Du får sjekket om dere er en god match som samarbeidspartnere, og om du virkelig har behov for noen i den tiltenkte rollen, før du går for en ansettelse.

Ettersom en frilanser er ekspert på sitt område, trenger du ikke bruke tid og penger på opplæring.

Å jobbe med en frilanser er også mindre forpliktende enn å gå inn i et ansettelsesforhold med en medarbeider. Det er lettere å bryte bånd med en frilanser du er misfornøyd med, enn det er å bli kvitt en brysom ansatt.

Og skulle forholdet fungere bra, kan en frilanser også med tiden bli din første ansatte.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer