Ny mva-melding i 2022: Skatteetaten moderniserer

Ben Fischer

Tar ca 4 minutter å lese

Fra og med første termin 2022 skal du bruke ny mva-melding, og det kan du som er mva-pliktig glede deg over. Skatteetaten arbeider for tiden med på modernisere flere av rapportene vi må sende inn. Nå er det merverdiavgiftens tur.

Skatteetaten ønsker at du bruker et regnskapssystem

I korte trekk kan vi si at den nye meldingen vil være en merkbar forbedring. Forutsetningen er imidlertid at du leverer meldingen fra et regnskapsprogram. Dette gjør de fleste AS i og med at de er regnskapspliktige, men det er fortsatt en god del ENK som leverer rapportene manuelt.

Fordelene med å levere fra et regnskapssystem er flere:

  • Betydelig lavere sjanse for feil.
  • Enklere fordi regnskapsprogrammet oppretter meldingen.
  • Meldingen kan sendes direkte fra systemet.
  • Du får påminnelser som hjelper deg med å sende meldingen i tide.
Du skal bruke ny [mva-melding](/ordboken/mva-melding) for første gang når du rapporterer for januar og februar 2022. Den gamle vil da kun kunne brukes til eventuelle endringer for perioder som gjelder 2021.

Hvorfor ny mva-melding?

Erfaringene viser at mva-meldinger som leveres manuelt ofte inneholder feil. Det er også mer plunder og heft når du leverer meldingen manuelt.

Dette er hovedårsakene til at Skatteetaten moderniserer flere av rapporteringsprosessene. I tillegg til ny melding for mva, har de blant annet også innført en enklere skattemelding for næringsdrivende og privatpersoner.

Den viktigste endringen er at de gamle postene bortfaller. I stedet settes meldingen opp etter mva-koder basert på SAFT-T-standarden. I sum blir det tilrettelagt for bedre samhandling og validering mellom regnskapssystemet og Skatteetaten. Det innføres også en ny innloggingsmekanisme.

Dette er endringene du merker i Luca Regnskap

For at mva-meldingen skal bli riktig må du bruke rett [mva-kode](/ordboken/mva-kode) når du fakturerer og bokfører. Regnskapsprogrammet hjelper deg og gjør denne biten mye enklere.

Den nye mva-meldingen er skreddersydd for regnskapssystemer som baseres på en standard som forkortes SAF-T, slik som Luca Regnskap er.

Det du først og fremst vil se inne i løsningen er:

  • I stedet for alle 19 poster vil du nå få se en enklere oversikt over hvor du faktisk har hatt bokført omsetning. Solgte du varer kun innenlands? Da er post 1 den eneste du vil se i rapporten.
  • Du vil også bli gjort oppmerksom på eventuelle feil som må rettes før du sender mva-meldingen.
  • Identifiseringsmekanismen når du skal sende meldingen er ny.

Enklere å sende den nye mva-meldingen

Her ser du steg-for-steg hvordan du enkelt oppretter og sender Mva-melding i Luca Regnskap.

Frem til nå har det vært en ganske knotete innloggingsrutine for å få sendt mva-melding. Først måtte du opprette et brukernavn og passord Altinn. Deretter måtte du sysle med innstillingene for Altinn-integrasjon i regnskapsprogrammet. Når meldingen skulle sendes måtte du bekrefte med kodebrev fra Altinn eller SMS-kode.

Når du skal sende den nye meldingen skal du i stedet logge inn via ID-porten. Det betyr at alt du trenger å gjøre er å ha klar en godkjent elektronisk ID (BankID, MinID, Buypass eller Commfides).

I Luca Regnskap gjør du dette mens du er inne i løsningen:

  1. Se over mva-meldingen og trykk send.
  2. Bekreft identiteten din med for eksempel BankID.
  3. Ferdig!
Når du sender meldingen fra regnskapsprogrammet får du automatisk [kvittering](/ordboken/kvittering) fra Skatteetaten.

Enklere å rette feil i ny mva-melding

Det blir også lettere å rette eventuelle feil med den nye mva-meldingen. I stedet for hele prosessen med å lete og regne over for å finne feilen, gjenåpne perioden, og til slutt opprette en tilleggsmelding, sender du nå i stedet en ny melding.

Å sette i gang med en ny mva-melding høres kanskje omfattende ut, men slik er det ikke. Meldingen kan du opprette på et blunk i regnskapsprogram som Luca.

Faktisk er dette en problemstilling du neppe kommer borti. Skatteetaten og regnskapsprogrammet «snakker» nemlig med hverandre. Alle mva-meldinger blir gjennomgått og validert uten at du merker noe. Feil påpekes med en gang, og du kan rette feilen før du trykker send.

Apropos feil i mva-meldingen!

Den største faren for å rapportere feil ligger ikke i regnskapssystemet eller hos Skatteetaten, men hos den som fører regnskapet. Surr med mva kan være alvorlig. Du kan tape penger i form av renter og tvangsmulkt, og du kan bevisst eller ubevisst begå lovbrudd.

Risikoen reduseres betraktelig når du bruker et regnskapssystem.

Blant annet fordi:

  • Luca sperrer deg fra å føre fradrag for mva som du ikke har lov til.
  • Programmet hjelper deg med å få de fradragene du faktisk har krav på.
  • Utregningene blir alltid rett når regnskapsprogrammet tar seg av matematikken.

I Luca kan du også få en sertifisert regnskapsfører til gå igjennom mva-meldingen før du sender den inn. Tjenesten er både kjekk å ha og rimelig.

Les også her om regnskapsførerhjelp på chat i Luca. Dette er en super løsning for de som fører regnskapet selv, men som av og til trenger en fagperson å støtte seg til.

Sende mva-melding uten regnskapsprogram

De som ikke bruker et regnskapssystem kan fortsatt sende mva-melding manuelt. Husk at manuell innlevering ikke lenger gjøres via Altinns portal. I stedet må du gå til Skatteetatens digitale løsning og hamre inn tallene der. Husk også at du nå skal bruke elektronisk ID for å logge inn.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer