Hvordan gjøre hobby til levebrød?

Ben Fischer

Tar ca 7 minutter å lese

Selv om vi jobber mindre enn de fleste av våre europeiske naboer, bruker vi nesten 1/3 av livet vårt på jobb. Stadig flere tar derfor hobbyen sin som utgangspunkt når de skal starte firma. I denne artikkelen får du vite hva du bør tenke igjennom hvis du har lyst til å gjøre hobby om til levebrød.

Norge trenger gründere

Lykkelig er den som klarer å skape seg en arbeidsplass hvor de kan dyrke lidenskapen sin på jobb hver eneste dag: «Å jobbe hardt for noe som ikke er viktig for oss, kalles stress. Å jobbe hardt for noe vi elsker, kalles lidenskap», som Simon Sinek sier.

Norge trenger over 75.000 nye oppstartsbedrifter hvert år frem til år 2040. Dette må til for at vi skal ha nok arbeidsplasser til å opprettholde den norske velferdsstaten.

Så det er bare å sette i gang og bli med på dugnaden, og skape seg sin egen drømmearbeidsplass.

Bør du starte en bedrift?

Det kan godt hende du tvinges til å starte enten ENK eller AS fordi virksomheten din allerede er omfattende nok. Se videoen fra Skatteetaten dersom du er usikker på om du driver med hobby- eller næringsvirksomhet.

Før du går i gang bør du tenke deg nøye om.

Hvor mye av dette har du?

  • Tid
  • Engasjement
  • Utholdenhet
  • Risikovilje
  • Penger

Alle disse er viktige faktorer for å lykkes. Mangel på en eller flere kan gjøre at du ender opp med å hate hobbyen din.

Gjør du hobbyen din til levebrød vil du ikke lenger forbinde aktiviteten med avkobling og frihet til å pusle i vei i ditt eget tempo. Du skal sette tidsplan og jobbe strategisk, oppfylle økonomiske mål og kundeforventninger. Det som en gang var en morsom hobby vil snart bli oppslukende på en annen måte enn du er vant til.

Å være avhengig av å få endene til å møtes gjennom lidenskapen sin, kan ta fra deg godfølelsen fortere enn du får sagt Merverdiavgiftsregistrering.

Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å drepe gründerspiren i deg. Men, det er viktig at du legger de romantiske forestillingene rundt å gjøre business ut av hobbyen din fra deg. Det krever som regel hardt arbeid å være bedriftseier.

Klinke til likevel? Da bør du lese de neste 8 tipsene!

1. Hva er målet ditt?

Hva vil du oppnå når du skal gjøre business av hobbyen din? Er det å forlate den jobben du har, for så å bli din egen herre på heltid? Hvor lenge skal du i tilfelle bli værende på arbeidsplassen du har nå, før du satser fullt på hobbyen som skal bli ditt nye levebrød?

Eller tenker du å drive nettbutikk på si, eller ta betalt for noen foto- eller skriveoppdrag her og der ved siden av en fulltidsjobb, kanskje som freelancer?

Hvor mye penger skal du investere i oppstarten? Holder det med egne oppsparte midler, eller må du søke etableringsstøtte fra andre?

Det er viktig at du gjør deg noen klare tanker om hvor du vil hen med etableringen før du setter i gang. Hva slags selskapsform du skal velge, og hvordan du skal planlegge å distribuere både tid og penger for både å komme i gang og fortsette i riktig retning, avhenger av målet du setter deg på forhånd.

2. Hvordan ser markedet ut?

Ooh, denne er viktig. Det er så lett å bli blindt forelsket i egen forretningsidé. Spesielt når den springer ut ifra en personlig lidenskap! Er ideen din om å gjøre hobbyen din til levebrød liv laga?

Finn ut så mye du kan om de potensielle kundene dine. Se på markedet og analyser konkurrentene dine gjennom å stille både deg selv og andre disse viktige spørsmålene. Bruk tid på å finne riktig målgruppe før du går videre.

3. Tegn opp forretningsideen din i Business Model Canvas

Business Model Canvas er et fantastisk verktøy småbedriftseiere kan ta i bruk for å samle tankene rundt forretningsideen sin og tydeliggjøre planene på ett A4 ark.

Verktøyet hjelper deg med å fokusere på problemet du skal løse for kunden. Her lager du oversikt:

  • De beste argumentene for det du skal selge.
  • Hva oppstarts- og driftskostnadene dine er.
  • Tanker om hvem din ideelle kunde er.
  • Hvilken pris du skal ta for det du selger.

Utfordringen er at alt dette er hypotetisk. Planene dine er basert på det du tror og ikke det du vet. Så hvordan kan du vite at interessen virkelig er der?

4. Mål interessen

Du trenger ikke bruke penger på profesjonelle analyseselskap for å teste det potensielle markedet ditt. Husk imidlertid at jo flere personer som gir en eller annen form for tilbakemelding, desto sikrere kan du være at tilbakemeldingene gjenspeiler virkeligheten.

Du kan lage en landingsside hvor du samler inn e-postadressene til folk som vil vite mer om produktet eller tjenesten din som kommer snart. Du kan ta forhåndsbestillinger, selge en begrenset periode for å teste markedet, eller ta tempen på publikum gjennom å kjøre en crowdfunding-kampanje eller en digital annonse.

For å bruke denne type aktiviteter til å validere ideen din, må du bestemme deg på forhånd hvor mye respons som vil være nok til å gå videre og satse.

  • Hvor mange e-postadresser signaliserer stor nok interesse?
  • Hvilket beløp i crowdfunding-kampanjen signaliserer at mange nok folk vil ha det du tilbyr?

5. Kom i gang med markedsføringen

Du må begynne tidlig med å bygge forventninger rundt det du skal selge, og legge fundamentet for tilstedeværelsen din på nett. Sørg for å ha en god om oss-side på nettsiden din, og vær aktiv på sosiale medier.

Hvilke(n) plattform(er) som blir viktige utstillingsvinduer og markedsføringskanaler for deg, avhenger av hvilke plattformer kundene dine befinner seg på. Du kan kjøre kostnadseffektive digitale annonser på både Google og på Facebook rettet mot målgruppen du har definert.

6. Lær av kundene dine

Gjør du en god jobb med markedsføringen din, skal du se at de første kundene snart kommer og banker på døra di. Bruk dem for det de er verdt! Tilby rabatter og gode insentiver for å skaffe deg en tilbakemelding på hvordan de opplevde å kjøpe fra deg.

  • Hva var bra?
  • Er det noe som kunne vært bedre?

Bruk denne verdifulle informasjonen fra de første kundene dine til å videreutvikle ideen din. Spør om å få anbefalinger fra kundene dine som du kan avertere for på både nettside og i sosiale medier.

Anbefalinger er gull verdt og fører til eksponentiell kundevekst; én god referanse kan konvertere mange nye kunder.

7. Skaff deg en mentor

Det kan være lurt å få seg en mentor. Finnes det noen i nettverket ditt som har gått samme vei som deg, og som vil kunne gi deg innsiktsfull og hjelpsomme råd i prosessen? Det kommer du til å trenge! Du kan til og med vurdere en god mentor være med som styremedlem i bedriften din, hvis forholdet mellom dere viser seg å være fruktbart og bra.

De fleste større byer har også såkalte gründerhubs hvor du kan søke om mentorhjelp til å videreutvikle ideen din. Sjekk også mentorordningen til Innovasjon Norge (les vår artikkel), eller næringslivsorganisasjoner i kommunen du bor i.

8. Ha det formelle i orden

Når du går fra å gjøre noen små salg til å drive en bedrift, er det viktig at du har det formelle i orden. Spesielt må du passe på følgende

  • Registrer virksomheten din, enten som enkeltpersonforetak eller du kan starte et aksjeselskap.
  • Bruk et regnskapsprogram, det hjelper deg med å ha regnskapet i orden.
  • Husk på merverdiavgift dersom det er relevant for din bransje.

Lykke til med overgangen fra hobby til levebrød!

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer