Jobbe selvstendig som frilanser - Vi hjelper deg i gang

Ben Fischer

Tar ca 10 minutter å lese

Frilansmarkedet har hatt en enorm vekst de siste årene, er du og en av de som drømmer om frilans arbeid? Da skal vi hjelpe deg komme igang.

Start et vellykket frilans firma

Frilans markedet har hatt en enorm vekst de siste årene. Spesielt har pandemien medført til at mange velger å bruke ferdighetene sine til å jobbe på egenhånd. Det er friheten som kommer med å jobbe for seg selv som er så attraktivt. Vi kan se at den siste tiden har virkelig vært en øyeåpner når over en fjerdedel av arbeidere i verden har nå forsøkt seg på en form for frilansarbeid.

Uansett om du ønsker å jobbe litt frilans i fritiden din, eller gjøre det fulltids, vil det være mye å sette seg inn i. Les deg opp på markedet, og oppdag hvordan du kan tjene en inntekt på styrkene dine. Etter du har opprettet et firma gjelder det bare å la verden høre om tjenestene dine. Mye av arbeidet i starten vil gå til å bygge nettverk, og få de første oppdragene dine. Det vil kreve mye jobb, men vi skal enkelt veilede deg gjennom det du trenger å vite.

Spesialiser arbeidet ditt innenfor et område

Det første du skal ta stilling til når du skal begynne med frilansarbeid, er hvordan tjenester du skal tilby. Tilbyr du alt mulig forskjellig vil du mest sannsynlig bli oversett av oppdragsgivere. Kundene vet som oftest nøyaktig hva de er ute etter i en frilansarbeider. Det er sjeldent noen som vil hyre inn noen som tilbyr generelle tjenester som “it-hjelp” eller “forfatter”.

Det er du som vet best hva du har av verdi å tilby. Få frem nøyaktig hvor du er god, og hva du kan gjøre for kunden. Istedenfor “forfatter” burde du heller være en “skribent av informative nyhetsartikler”.

Bruk de kunnskapene du har opparbeidet deg gjennom tidligere arbeid til å bestemme hvordan tjenester du tilbyr. Jobber du mye innenfor et område vil du med tid spesialisere deg her. Det er ofte denne spesial kunnskapen en frilanser tilbyr som gjør dem så attraktive for kunder.

Undersøk markedet

Før du stuper inn i et nytt arbeidsmarked må du lage deg selv en oversikt over hvordan det ser ut som. Skur forumer, hør med de i nettverket ditt, se hvordan oppdrag det er etterspørsel etter, og lær hvordan konkurrentene dine opererer.

Etterspørselen etter tjenester er absolutt noe du burde vær klar over før du hopper ut i arbeid. Hvis du finner ut at det ikke er noe særlig behov for de tjenestene du tilbyr vil du bare sløse med tid og penger. Det er heller ikke noe morsomt å selge tjenester som ingen vil ha. Utforsk heller markedet til du oppdager en tjeneste det er både behov for, og du kan tilby. Så kan du begynne å satse herfra.

Når du vet hva du skal jobbe med må du lese deg opp på konkurrentene dine. Hvordan tilbyr de tjenestene sine, og hvordan priser tar de? Det er de etablerte frilanserne nå som har satt standarden på pris, kvalitet, og tilgjengelighet. Bruk informasjonen om de på å finne en måte du kan utkonkurrere de på. Enten det er på kvalitet eller tjenester.

Opprett frilans firmaet ditt før du kikker etter oppdrag

Før du kan lovlig begynne å tjene penger på frilans arbeidet ditt, må du opprette et selskap. Er dette et lite risikofritt prosjekt du har på siden kan du opprette et enkeltpersonforetak. Skal frilans være en av dine inntektskilder burde du uten tvil gå for et aksjeselskap. Da minimerer personlig risiko og øker dine sosiale rettigheter.

Vurderer du å starte et AS? Da kan vi enkelt hjelpe deg komme i gang.

Set konkurransedyktige priser

Når du først har startet opp vil du gå en periode uten kunder. Her vil det være fristende å ta et drastisk kutt i prisene sine, i håp om å tiltrekke de første kundene. Du vil muligens skyte deg selv i foten ved å gjøre dette. Klienter som leter etter en frilanser leter ofte etter en som er en spesialist i feltet sitt. En altfor lav pris vil minske troverdigheten din blant mulige klienter. Du vil sette den oppfattete standarden for arbeidet ditt lavere enn det du ønsker.

I frilans industrien er normalen at man priser etter sine ferdigheter og erfaring, dette er også noe klientene er kjent med. Er du en av de beste innenfor feltet ditt kan du sette høye priser for deg selv. Tenk på det arbeidet du har gjort tidligere, hvordan resultatet ble, og hvordan andre på ditt nivå priser seg selv. Alle må begynne å arbeide et sted, og det er ikke noe feil i det. Bare vær ærlig med deg selv og pris etter de ferdighetene du faktisk har.

For deg som tar timebetalt vil det lønne seg å prioritere de store oppdragene, da minimerer du dødtiden mellom jobber. Selv om de ofte betaler litt mindre i timen vil det være mer økonomisk i lengden.

Ettersom du bygger erfaring innenfor fagfeltet ditt vil ferdighetene dine øke, sammen med prisene dine.

Offentliggjør tjenestene dine og skap nettverk

Etter du har bestemt deg for hva du skal levere, må du offentliggjøre tjenestene dine. Gjør dette gjennom riktig markedsføring, og nettverksbygging. Leverer du et godt produkt, og bygger sunne forhold med klientene dine, vil det alltid ligge mer arbeid for deg i vente.

Fortell verden om tjenestene dine

For å få frilansoppdrag må du først få øyne på tjenestene dine. Det beste stedet å begynne på vil være ved å lage sterke profiler på flere av de eksisterende frilanser plattformene. Upwork, Freelancer, og Yesboss blant annet tilbyr slike plattformer. Her kan du poste porteføljen din der du demonstrere ferdighetene dine, og vise tilbake til tidligere arbeid du er stolt av. Det er primært her oppdragsgivere vil være på jakt etter nye spesialister og frilansere.

Bruk disse plattformene til å bli oppdaget og bygge opp en portefølje. Det er som regel dårligere betalt her, og noen av plattformene kan ta et mellomlegg. Når du har noen oppdrag under beltet ditt, burde du forsøke å finne arbeid gjennom nettverkene dine.

Etter dette kan du la kreativiteten løpe fritt. Jobb med å markedsfør deg og tjenestene dine. Dette kan du f.eks. gjøre gjennom:

  • Skriv en blogg relatert til tjenestene dine
  • Lag en oversiktlig nettside om tjenestene dine, din portefølje, og kontaktinformasjon
  • Bruk sosiale medier til markedsføring av tjenestene dine
  • Forstørr nettverk sirkelen din gjennom bekjente, LinkedIn, eller arrangementer

Bygg en sikker kundekrets

Det vil selvfølgelig alltid være viktig at du presterer i arbeidet du levere til en kunde. Men med dine første kunder vil dette være kritisk. Gjentakende kunder vil ofte være en av de største inntektskildene til frilansere. Disse kundene tar flere og større oppdrag, de vil og anbefale deg videre. Du kan bygge opp en sikker kundekrets ved å:

Streve for å levere det best mulige produktet

Det burde komme som en selvfølge, levere du et produkt kunden er fornøyd er det en stor sjanse for at de returnerer til deg ved behov. Fornøyde kunder har en stor sjanse å henvise andre til deg.

Bygge et personlig forhold med klienten din

Bli kjent med klienten din og hva selskapet deres dreier seg om. Ikke bare fokuser på et resultat, bruk tid på å bygge et godt forhold med klienten. Kommer dere godt overens vil de foretrekke å leie deg inn igjen i fremtiden. Dette kan føre til større og bedre oppdrag.

Høre om det er noe annet du kan bistå med

Under samtaler med klienten din kan du alltids høre om det er noe mer de kunne trengt hjelp med, kanskje du får sikret deg noen jobber etter denne.

Ikke vær redd å følge opp kundene dine

Føler du arbeidet gikk knirkefritt med en klient burde du fortelle de at du er åpen for fremtidig arbeid. Oppdater gjerne gamle klienter på at du er ledig og har mulighet til å ta på det ekstra oppdrag. Husk at dette vil bare fungere om det gikk bra med kunden.

Kommuniser jevnt med klienten din

Kommunikasjon er nøkkelen til at du og klienten din oppnår et godt samarbeid. Et godt samarbeid vil sørge for fornøyelsen til begge parter. Husk å samle referanser på det gode arbeide du gjør. Jo flere gode referanser du har jo enklere vil det være for deg å få tak i gode klienter.

Finn ut hva kunden forventer av deg

Når du først får et nytt prosjekt fra klienten din er det viktig at dere går gjennom absolutt alle forventninger sammen. Få kunden til å skriftlig gi deg nøyaktig hva dem ønsker å få ut av deg. Er du usikker på noe så spør du bare om å få det avklart. God kommunikasjon i starten vil føre til at begge parter reduserer frustrasjon, og får det de ønsker ut av samarbeidet.

Kommuniser med klienten gjennom prosjektet

Når du begynner på et oppdrag, vil du gå på en tabbe ved å ikke be om tilbakemelding under arbeidet ditt. Du burde regelmessig oppdatere klienten din på hvordan det går, og hva du har gjort. Dette vil være forventet i de fleste tilfeller. Du vil være enklere å jobbe med, og du vil enklere levere et produkt klienten er fornøyd med. Det blir for dumt å oppdage feil sent i prosjektet fordi du ikke kommuniserte med arbeidsgiver.

Gode referanser vil sikre karrieren din videre

Husk å be kundene dine om en referanse etter et godt utført arbeid. Dokumentasjon på tidligere prosjekter, og en knallgod referanse er gull verdt for bedriften din. Du vil kunne bruke det til å lokke inn større klienter, og større prosjekter.

Med gode referanser vil du oppnå en snøballeffekt i bedriften din. Gode referanser fører til bedre klienter som fører til bedre referanser.

Regler rundt skatt, mva og regnskap

Når du jobber for deg selv kan det være fort gjort å glemme regler rundt det regnskapsmessige. Husk at du skal betale skatt på inntekt, føre mva, og føre alle inntekter/utgifter. For å slippe dette styret og spare mye tid burde du få regnskapshjelp. Med tanke på frilansere vil det være desidert enklest med et regnskapsprogram.

Luca har spesialtilpasset et regnskapsprogram for frilansere som ønsker å føre regnskapet selv!

Etabler deg selv på dine egne vilkår

Følger du disse rådene vil du forhåpentligvis lykkes med frilans bedriften din. Husk å tilpass ferdighetene dine til markedets etterspørsel, og verdsett de gode relasjonene du har med klientene dine. Du vil ha lange arbeidsdager i vente, og bruke sjokkerende mye tid på å nettverke. Når du lykkes i å arbeide på dine egne premisser vil alt være verdt det.

Svarene på hva som er yrkesmessig best for deg fremover er ikke satt i stein, og den aller største delen av det du vil lære vil du få med deg på reisen din gjennom frilans verdenen. Husk å ta vare på deg selv slik at du ikke brenner ut. Du vil ikke klare å holde deg på ditt beste om du jobber 365 dager i året.

Uansett hvor du ender opp ønsker vi deg lykke til!

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer