Danske Bank vs DNB Bedrift: Vi tester bankene

Ben Fischer

Tar ca 5 minutter å lese

Her sammenligner vi Danske Bank og DNB Bedrift for å finne ut hvilken som egner seg best for et lite AS eller ENK. Småbedrifter har vanligvis ganske enkle krav og behov når det gjelder banktjenester. Derfor er kundeservice og pris som regel mer viktig enn det at banken tilbyr kompliserte produkter som et stort konsern kan ha bruk for.

Bruker banken lang tid på å etablere en ny bedriftskonto? Hva må du betale? Får du hjelp dersom du trenger det? Det finner du ut om du leser videre.

Prisene hos Danske Bank Bedrift

Hvis enkle, oversiktlige og lave priser er viktig for deg, er nok både DNB og Danske Bank feil valg. Det finnes flere alternativer som passer fint for småbedrifter, og der kostnadene blir langt lavere.

I vår bankguide sjekket vi hva de årlige kostnadene blir hos hver bank, for et lite knippe fakturaer inn og ut, samt bruk av betalingskort. Basert på bankenes egne prislister kom DNB noe bedre ut av det enn Danske Bank. Begge to er imidlertid langt ifra de billigste aktørene.

I tillegg til de tjenesten vi sammenlignet, er det sannsynlig at selskapet ditt får behov for OCR (fakturatolk). Dette er når bankens programvare leser fakturaenes KID-nummer, og overfører informasjon til regnskapsprogrammet ditt.

Hos Danske Bank må du betale 650 kroner i etableringsgebyr for OCR. Deretter er prisen for abonnementet 110 kroner per måned. Prisen per faktura er 2,50 kroner for returinformasjon, og 6 kroner for hver filforsendelse. Dette er en smule dyrere enn tilsvarende tjeneste fra DNB Bedrift.

Kundeservice hos Danske Bank

I de kundeundersøkelsene vi har sett på gjør Danske Bank det omtrent like dårlig som DNB. Begge to ligger nederst på henholdsvis Kundeserviceprisen 2021 (Danske Bank) og Bankstudien 2021 (DNB Bedrift).

Danske Bank gjør det heller ikke noe spesielt bedre i andre undersøkelser. Tilbakemeldingene fra kunder i andre kanaler tyder også på at banken har litt å jobbe med på servicefronten.

Etablering av kundeforhold i Danske Bank

Det er ikke like enkelt å få opprettet et kundeforhold som bedrift. Tiden det tar kommer i høy grad an på hvilken bank det er snakk om. I grove trekk bruker de største bankene mye lenger tid enn småbankene. Hovedårsaken er at større og mer kjente banker har langt mer pågang enn de minste. Hvis bankens rutiner da er tungrodde, vil det kunne gå veldig lang tid.

Er du kunde i Danske Bank fra før, enten privat eller som eier av et annet ENK eller AS? I så fall går det nok kjappere enn om banken ikke kjenner til deg i det hele tatt.

I alle tilfeller må du forberede deg på at de kan gå minst to uker før kontoen blir klar. Lengst tid tar det for selskap under etablering.

Prisene hos DNB Bedrift

Prisene hos DNB er omtrent midt på treet for dagligdagse transaksjoner og tjenester. Det finnes både dyrere og billigere alternativer. For en liten bedrift med begrenset behov vil de årlige kostnadene uansett ikke bli all verden.

Imidlertid blir DNB Bedrift et ganske dyrt valg dersom aktiviteten i selskapet ditt er høyt (mange fakturaer inn og ut). Transaksjonsprisene er høye, og mange tjenester krever både et etableringsgebyr og en månedlig abonnementskostnad.

Kundeservice hos DNB Bedrift

Som nevnt ovenfor gjør hverken DNB Bedrift eller Danske Bank det spesielt skarpt i kundeundersøkelsene. Det faktum at DNB har veldig mange kunder spiller nok en rolle. Mange kunder betyr også at antallet misfornøyde kunder blir tallmessig høyere enn hos konkurrentene.

Likevel er det nok ingen tilfeldighet at DNB nesten aldri kommer godt ut av det i kundeundersøkelser.

Etablering av kundeforhold i DNB Bedrift

DNB er blant bankene som ikke prioriterer nye kunder, og det kan gå mange uker å få opprettet [konto](/ordboken/konto) hos de. Det er dessverre ikke stort bedre hos Danske Bank.

I skrivende stund opplyser DNB bedrift selv at de har veldig lang behandlingstid for nye bedriftskunder. De prioriterer eksisterende kunder, og for andre kan ta mange uker å få opprettet en bedriftskonto i banken. Hvis det haster med å få på plass kundeforholdet, er hverken DNB eller Danske Bank gode alternativer.

Bank integrert med regnskap

Etter at EU-direktivet PSD2 bli innført er det mulig å integrere banktransaksjoner med blant annet regnskapsprogram på en mye enklere og billigere måte.

  • Som et eksempel: Bankene tilbyr ofte en løsning med bedriftskonto og regnskapsprogram i ett. Slike pakker inkluderer alltid en månedlig avgift til banken for at de skal tilrettelegge for integreringen.

Denne kostnaden kan du unngå. Bankene plikter å gjøre kontodataen tilgjengelig for tredjepartsløsninger (slik som regnskapsprogram) dersom kunden gir samtykke til det.

Ute etter den billigste og enkleste løsningen? Ha bedriftskonto hos for eksempel BN Bank, Sbanken, eller en lokalbank med hyggelige priser. Kontoen integrer du med et rimelig regnskapsprogram som er skreddersydd for småbedrifter.

Danske Bank vs DNB Bedrift - Konklusjon

  • Priser for banktjenestene - For småbedrifter med enkle bankbehov spiller det ikke så stor rolle om bedriftskontoen er i DNB eller i Danske Bank. Det finnes flere alternativer som krever færre og lavere gebyr.
  • Bankløsning - Det spiller heller ikke så stor rolle teknisk sett hvilken bank du velger, da alle har en løsning som dekker de flestes behov. Det er først når ting går galt og du trenger hjelp fra kundeservice at bankvalget blir viktig. Når det gjelder det å bli ny kunde så er begge disse to bankene blant de tregeste med å få opprettet kundeforholdet.
  • Service og support - Det finnes selvsagt kunder hos både DNB og Danske Bank som er godt fornøyde med servicen og hjelpen. Kanskje ville også ditt kundeforhold bli helt problemfritt. Imidlertid er det nok gode grunner til at begge bankene havner nederst i de fleste undersøkelser som måler kundetilfredshet.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer