Hva er beste regnskapsprogram i forhold til pris?

Ben Fischer

Tar ca 15 minutter å lese

Vi har testet og regnet på hva du får for pengene dine når du kjøper regnskapsprogram. Sammenligningen har som mål å finne beste regnskapsprogram i forhold til pris. Den biten må ses i sammenheng med hvilke funksjoner som er inkludert. Det hjelper nemlig lite at et regnskapsprogram er billig i utgangspunktet, hvis du må betale i dyre dommer for funksjoner du får gratis i andre systemer.

Et annet viktig forhold som du bør være oppmerksom på er at mange regnskapsprogram tar seg ekstra betalt for hvert enkelt bilag eller faktura. Denne praksisen kan gjøre at prisen blir mye høyere enn du trodde.

I Luca kan du sende så mange faktura du vil, uten å måtte betale ekstra. Systemet støtter også abonnementsfakturering og massefaktura.

Slik sammenligner vi priser på regnskapsprogram

Vårt utgangspunkt er at vi vil se hva en typisk småbedrift må betale for regnskap og faktura. For å gjøre dette må vi basere sammenligningen på det vi antar er et vanlig aktivitetsnivå. Det er flere variable faktorer, men vi kan regne med at omtrent alle vil sende i hvert fall noen EHF-faktura, og alle har bilag som skal føres.

Vi har ikke tatt med e-postfaktura siden alle program vi sammenligner ikke tar betalt for dette.

Vårt sammenligningsgrunnlag:

  • Grunnprisen for regnskapsprogrammet per måned
  • EHF-faktura20 stk per måned
  • Bilag ført elektronisk – 40 stk per måned

Tallene har vi hentet fra regnskapsprogrammenes prislister.

Vær oppmerksom på dette:

  • Flere selskap tilbyr ulike versjoner av programvaren sin. Du kan for eksempel velge mellom tre versjoner av Visma eAccounting, henholdsvis Start, Smart og Pro. Tabellene viser kostnadene for alle versjoner.
  • Enkelte selskap krever et etableringsgebyr for ulike funksjoner og tilleggsmoduler.

Scenario 1 – Du trenger kun regnskapsprogram

Tabellen viser deg hvilke kostnader du må regne med per måned og år. Kostnadene her tar utgangspunkt i det antallet bilag og faktura vi beskrev i avsnittet over.

Summen vil naturligvis øke dersom du får flere bilag og faktura, med mindre du velger et program som er snill og grei på denne fronten.

Månedlige og årlige kostnader for regnskapsprogram:

System Regnskap EHF-faktura Bilag Totalt mnd Totalt år
Luca Regnskap 99 0 0 99 1188
Fiken 179 0 0 179 2148
Conta Standard 129 68 0 197 2364
Conta Smart 229 68 0 297 3564
Tripletex Basis 149 60 120 329 3948
Tripletex Smart 249 60 120 429 5148
Tripletex Pluss 399 60 120 579 6948
Tripletex Komplett 499 60 120 679 8148
Visma eAccounting Start 129 60 320 509 6108
Visma eAccounting Smart 219 60 320 599 7188
Visma eAccounting Pro 289 60 320 669 8028
PowerOffice Go 250 140 120 510 6120
Uni Economy 463 60 120 643 7716
Merk deg at Tripletex krever 550 kroner i etablering for at du skal kunne bruke elektronisk bilagsføring. Denne engangskostnaden kommer i tillegg til summen i tabellen.

Scenario 2 – Du vil integrere regnskapsprogram med bedriftskonto

Bankintegrasjon er fiffig. Det gjør at du kan betale regninger direkte inne i systemet, og så blir betalingen ført riktig i regnskapet. Du sparer masse tid, og sannsynligheten for å føre feil er minimal.

Merk deg at enkelte banker tar betalt fra sin side for bankintegrasjon. Et eksempel er DNB som krever hele 150 kroner per måned for dette. Summen vil komme på toppen av det du eventuelt betaler for bankintegrasjon i regnskapsprogrammet.

Luca Regnskap kan integreres med hvilken som helst bank i Norge. Vår løsning er basert på PSD2-direktivet, noe som gjør at du unngår det gamle filbaserte systemet for bankintegrasjon. Dermed slipper du også betale gebyr til banken for integrasjonen.

Forøvrig, hvis du ikke liker å betale dyrt for banktjenester, bør du lese vår sammenligning av banker som passer for småbedrifter.

Årlige kostnader for regnskap med bankintegrasjon:

System Regnskap Bankintegrasjon Totalt år
Luca Regnskap 1188 588 1776
Fiken 2028 588 2616
Conta Standard 2364 588 2952
Conta Smart 3564 588 4152
Tripletex Basis 3948 0 3948
Tripletex Smart 5148 0 5148
Tripletex Komplett 8148 0 8148
Visma eAccounting Start 6108 Ikke mulig Ikke mulig
Visma eAccounting Smart 7188 0 7188
Visma eAccounting Pro 8028 0 8028
PowerOffice Go 6120 0 6120
Uni Economy 7716 0 7716
Luca, Fiken og Conta tar alle 49 kroner per måned for bankintegrasjon. Resten av programmene har dette inkludert. Visma eAccounting Start gir deg ikke muligheten til å integrere med bankkontoen.

Scenario 3 – Du vil kjøre lønn og ha bankintegrasjon med i regnskapsprogrammet

Muligheten for å kjøre lønn integrert med regnskapsprogrammet er omtrent alltid en tilleggsfunksjon, uansett hvilket system du velger. Det typiske er at selve funksjonen har en pris per måned, og så betaler du et tillegg for hver ansatt som skal ha lønn.

Årlige kostnader for regnskap, bankintegrasjon og lønn:

System Regnskap Bankintegrasjon Lønn 2 ansatte Totalt år
Luca Regnskap 1188 588 1524 3300
Fiken 2028 588 1680 4296
Conta Standard 2364 588 936 3888
Conta Smart 3564 588 936 5088
Tripletex Basis 3948 Ikke mulig Ikke mulig Ikke mulig
Tripletex Smart 5148 0 1176 6324
Tripletex Komplett 8148 0 1176 9324
Visma eAccounting Start 6108 Ikke mulig Ikke mulig Ikke mulig
Visma eAccounting Smart 7188 0 840 8028
Visma eAccounting Pro 8028 0 840 8868
PowerOffice Go 6120 0 2040 8160
Uni Economy 7716 0 6312 14028
Prisene for lønn i variantene fra Visma er basert på deres forenklede system som heter Enkel Lønn. Med det mer gjennomførte lønnsprogrammet fra Visma vil kostnadene bli langt høyere.

Funksjoner er viktige når du sammenligner pris på regnskapsprogram

Som vi har påpekt er det en rekke forskjeller mellom regnskapsprogrammene når det gjelder hvilke funksjoner du får med. Denne artikkelen ville imidlertid blitt veldig lang dersom vi skulle beskrive alt som er ulikt.

Vi anbefaler at du sjekker nøye hva som er med og hva som kommer som tillegg. Tenk igjennom hvilke behov bedriften din har per i dag, og hvilke behov du kan få senere.

Her er noen av det du bør se etter:

  • Kan du sende mva-melding, A-melding og årsoppgaver fra systemet?
  • Er integrasjon med Altinn inkludert?
  • Hva slags support er inkludert?
  • Er det mulig å få hjelp fra en regnskapsfører inne i systemet?
  • Er KID-nummer på faktura noe som krever en tilleggsmodul?
  • Kommer massefakturering og abonnementsfakturering som tillegg?
  • Kan du sende tilbud til kundene, eller må du kjøpe dette som et tillegg?
  • Er det begrensninger i antall faktura du kan sende?
  • Kan du føre så mange bilag du vil, eller må du oppgradere og betale mer etter et visst antall?
Pass på å sjekke funksjonalitet i de billigste pakkene når regnskapsprogrammet kommer i flere versjoner. Det er vanlig at du tvinges til å oppgradere for å kunne utvide med for eksempel lønnsmodul eller bankintegrasjon.

Merk deg dette om prisene til Conta

Conta har et kredittbasert system for de ekstra kostnadene du får når du fakturerer med programmet. Conta-kreditten kan kjøpes i ulike pakker. Prinsippet er at jo mer kreditt du betaler for av gangen, desto mindre koster hver faktura.

I vår prissammenligning har vi vært snille med Conta og antatt at du kjøper de største pakkene med Conta-kreditt. Disse gir deg kreditt nok til å sende 500 faktura. Da blir prisen per eFaktura og EHF-faktura «kun» 3,38 kroner. Hadde du i stedet kjøpt kreditt nok til bare 10 fakturaer av gangen ville prisen blitt hele 8,90 kroner per stykk.

Merk deg dette om Visma eAccounting

I Smart- og Pro-pakken kan du aktivere det Visma kaller enkel lønn. De tilbyr også et mer komplett lønnssystem som koster mellom 49 kroner og 139 kroner per måned per ansatt, pluss hele 3 990 kroner i etablering. For enkel lønn betaler du ikke for selve funksjonen. I stedet betaler du 35 kroner for hver enkelt lønnsslipp. I sammenligningen antar vi at de to ansatte får én lønnslipp hver i måneden.

Vi har brukt Vismas priser for scanning og tolking av bilag når bilaget er en PDF-fil, det vil si 8 kroner per stykk. Visma tar 12 kroner per stykk for bilag som ikke er i PDF-format.

Merk deg dette om Fiken

Vi har ikke mye å utsette på prisene til Fiken. I motsetning til mange konkurrenter får du ingen overraskelser når kostnadene skal telles opp.

Merk deg dette om Luca Regnskap

Prisene våre kan best sammenlignes med Fiken. Vi forsøker aldri å melke kundene våre når de fører bilag eller sender faktura. Funksjonene som er inkluderte er de vi mener de fleste småbedrifter trenger.

Merk deg dette om Tripletex

Når du sender faktura i Tripletex koster det ytterligere 3 kroner ekstra hvis du vil ha KID-nummer på fakturaen. Transaksjonskostnadene per faktura blir da 6 kroner per stykk.

Merk deg dette om PowerOffice Go

Du kan kjøpe en versjon av PowerOffice Go som de kaller Regnskap Mikro for 1 500 kroner per år. Denne er tilsynelatende billigere en den vanlige pakken, men med et svært begrenset antall bilag du kan føre. Prisen per ytterligere bilag er hele 30 kroner per stykk. Løsningen kan bli veldig dyr.

Merk deg dette om Uni Economy

Du kan kjøpe en totalpakke med regnskap, salg og lønn fra Uni Micro for 1 119 kroner per måned per bruker. Prisen på både regnskapsprogram separat og denne pakken ligger langt over tilbudene fra omtrent alle konkurrenter.

Tilleggsmodulen de kaller Salg koster hele 274 kroner per måned. Den gir deg muligheten til å sende tilbud, opprette ordre og slikt, noe som er inkludert i prisen i omtrent alle andre systemer.

Hvilke transaksjoner bør være inkludert i prisen?

  • EHF-faktura – EHF står for Elektronisk Handelsformat. Dette er en faktura som er knyttet til organisasjonsnummeret til mottakeren. En EHF-faktura sendes direkte fra avsenders økonomisystem til mottakerens økonomisystem. Fordelene er at fakturaen leses automatisk, den kommer frem umiddelbart, og risikoen for feil er omtrent null.
  • E-postfaktura – Dette er når du oppretter fakturaen og inkluderer den som et vedlegg i en helt vanlig e-post. Vanligvis opprettes fakturaen i PDF-format. Fordelen er at du slipper papir og brev.

EHF- og e-postfaktura burde koste null kroner å sende når du allerede har kjøpt et regnskapsprogram. De som står bak systemet har veldig lave utgifter for disse (kun serverplass og litt strøm).

  • Vipps-faktura – Vipps er litt som EHF-faktura, og har omtrent de samme fordelene.

Selskapet som står bak Vipps krever selv et gebyr for hver gang noen betaler med deres system. Derfor tar alle regnskapsprogram betalt for Vipps, slik at de selv får dekket kostnadene sine.

  • Bilag – Elektronisk bilagsføring betyr at regnskapsprogrammet kan tolke for eksempel et bilde av en kvittering. Du bekrefter tallene med et par trykk, og så er bilaget ført i regnskapet. Dette er tidsbesparende og reduserer sjansene for feil.

De som selger deg regnskapsprogrammet har veldig lave utgifter for dette (strøm og bittelitt plass på en server), sett bort fra utviklingskostnadene for programmet. Derfor mener vi at tolkning og elektronisk bilagsføring bør være inkludert i månedsprisen du allerede betaler.

Beste regnskapsprogram for større bedrifter

Et selskap med høy omsetning, mange ansatte og en mer komplisert økonomi, blir nok ikke spesielt påvirket av ekstra kostnader for hver faktura og hvert bilag. Deres fokus er å ha et regnskapssystem som gjør en god nok jobb for deres behov. De har sannsynligvis også en regnskapsvant person til å sysle med programmet, og god brukervennlighet blir da mindre viktig. For denne typen bedrifter er vår sammenligning mindre relevant.

Det er nemlig en klar forskjell på systemene i forhold til om de egner seg for små eller større selskap. Vi ville neppe anbefalt vårt eget Luca Regnskap, Conta eller Fiken til et firma med mer enn 20 ansatte, og som driver mange ulike prosjekter. Da vil blant annet Tripletex passe bedre.

Beste regnskapsprogram når integrasjoner er viktige

En del større bedrifter kan ha behov for integrasjoner som er mindre aktuelle for de fleste små firma. I slike tilfeller kan for eksempel Tripletex og PowerOffice være et bedre valg. Begge disse programmene har langt flere integrasjonsmuligheter enn de fleste konkurrenter.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at enkelte nok velger integrasjoner som er mer kjekke å ha enn nyttige å ha. Integrasjoner er som regel langt mindre viktig for småbedrifter, unntatt slikt som til nettbutikker. Til den type oppgaver funker også program som Fiken og Luca helt fint.

Beste regnskapsprogram når pris og brukervennlighet er viktigst

Luca og Fiken tilhører en type regnskapsprogram som er langt mer egnet for småbedrifter enn for store. De typiske brukerne er elektrikere, rørleggere, snekkere frilansere, frisører, psykologer og andre som jobber for seg eller i små bedrifter.

Regnskapet skal føres enkelt og presist av bedriftseieren selv, og kostnadene skal være lave. På disse punktene mener vi at både Luca og Fiken skiller seg ut fra konkurrentene.

Ofte stilte spørsmål

Tilbyr banker som DNB regnskapsprogram?

Ja og nei - noen banker tilbyr bedriftskonto og regnskapsprogram, mens andre ikke gjør det. Regnskapsprogrammet du da får er ikke bankens egen løsning, men kommer fra utviklere som Luca Regnskap, Tripletex, 24sevenoffice, Xledger, Uni Economy eller andre. Sjekk alltid prisen på løsningen før du bestemmer deg. Du kan få en like god og rimeligere løsning ved å velge for eksempel Luca med Bankintegrasjon som fungerer med hvilken som helst norsk bank.

Hvor ble det av Centiga regnskapsprogram?

Centiga tilbød tidligere et regnskapsprogram som kunne brukes gratis. Programmet var meget begrenset, med mange insentiver til å oppgradere til en betalingsløsning. Centiga er imidlertid kjøpt opp av Conta, og eksisterer ikke lenger som selvstendig regnskapsprogram (nettsiden til Centiga finnes fortsatt, men forsøker du å abonnere på løsningen, er det Contas program du er i ferd med å kjøpe).

Hvorfor er det så stor forskjell på prisene på regnskapsprogram?

Systemer som Luca og Fiken er langt rimeligere enn blant annet Tripletex, Uni Economy og PowerOffice. En del av årsaken er at løsningene henvender seg til forskjellige typer bedrifter. Luca passer utmerket til små virksomheter med få eller ingen ansatte. Systemer som Tripletex bør vurderes når bedriften får mange avdelinger, mange ansatte, behov for lagerstyring, og så videre.

Må aksjeselskap ha regnskapsprogram?

Ja, aksjeselskapene er pålagte å levere årsregnskap fra enten et regnskapsprogram eller et program for årsoppgjør. Systemet må da være basert på bransjestandarden SAF-T for at Skatteetaten skal godkjenne innsendingen.

Må enkeltpersonforetak ha regnskapsprogram?

De fleste enkeltpersonforetak trenger ikke levere årsregnskap, men må naturligvis levere skattemelding og næringsspesifikasjon. Dette kan fortsatt leveres manuelt til Skatteetaten, men det anbefales å bruke et dedikert regnskapssystem som er basert på standarden SAF-T. Du sparer tid, risikoen for feil er mye lavere, og foretaket må i alle tilfeller føre regnskapet i henhold til lovgivningen. Dette gjøres enklest med et brukervennlig regnskapssystem.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer