Næringsoppgave og næringsspesifikasjon – hva er forskjellen?

Ben Fischer

Tar ca 2 minutter å lese

Hvis du har drevet et AS eller ENK en stund er du nok godt kjent med begrepene næringsoppgave og RF-skjema, men hva er da en næringsspesifikasjon? Jo, en kraftig forenkling for deg og bedriften din – her forklarer vi hvorfor.

Hva er en næringsoppgave?

Næringsoppgaven var et tillegg som noen ENK og alle AS leverte sammen med skattemeldingen. Oppgaven viste hovedpostene i resultatregnskapet og balanseregnskapet til virksomheten, det vil si hva virksomheten hadde i overskudd eller underskudd. En næringsoppgave er med andre ord grunnlaget som viser hva bedriften skal betale i skatt.

Vi hadde flere versjoner av oppgaven, men de fleste bedrifter leverte en av disse to:

  • Næringsoppgave 1 – Ble levert av blant andre enkeltpersonforetak, samvirkeforetak og DA/ANS som ikke er regnskapspliktige, men som er bokføringspliktige.
  • Næringsoppgave 2 – Ble/blir levert av regnskapspliktige foretak (alle AS og enkelt ENK er regnskapspliktige).

Andre versjoner av næringsoppgaven inkluderte nummer 3 som ble brukt av virksomheter innen landbruk, og nummer 5 som ble brukt av ENK og ANS med begrenset regnskapsplikt.

Hva er en næringsspesifikasjon?

I forbindelse med en moderniseringsprosess hos Skatteetaten blir næringsoppgavene erstattet med en næringsspesifikasjon.

Dette er de viktigste forbedringene og forenklingene:

  • Opplysningene i næringsspesifikasjonen er de samme som i næringsoppgaven, men i en bedre og mer tydelig struktur
  • All informasjon som hører naturlig sammen er samlet, for eksempel alt som har med bedriftens finanser å gjøre
  • Alt digitaliseres og omtrent 60 tilleggsskjema blir nå overflødige

Implementeringen av næringsspesifikasjonen er allerede trådt i kraft:

  • ENKNæringsspesifikasjon ble tatt i bruk fra og med inntektsåret 2021 (næringsoppgave 1 utgikk).
  • AS – For inntektsåret 2022 kan aksjeselskap velge om de vil sende inn næringsoppgave eller næringsspesifikasjon.
  • Fra og med inntektsåret 2023 (skattemeldingen som leveres 2024) skal alle AS bruke næringsspesifikasjon.

Skattemeldingen er ny og RF-skjemaene utgår

I samme moderniseringsprosess har vi også fått en ny og forenklet skattemelding. I tillegg blir alle de omtrent 60 RF-skjemaene faset ut. I stedet skal alt som tidligere skulle inn i tilleggsskjemaene, samles i den nye næringsspesifikasjonen.

Derfor er det enklere med næringsspesifikasjon

Før moderniseringen måtte de fleste AS levere den gamle skattemeldingen, en separat næringsoppgave, samt en rekke RF-skjema, alt ettersom hva selskapet drev med og eide. Mye arbeid, høyt potensiale for rot og feil, og mer bruk av tid og ressurser.

Den nye næringsspesifikasjonen er «integrert» med den nye skattemeldingen, og langt mer fornuftig oppbygget. Alt samles, og hele prosessen kan gjøres mer automatisert i regnskapsprogrammet, så fremt regnskapsprogrammet er oppdatert og skybasert.

Regnskapsprogrammet snakker med Skatteetaten

En bonuseffekt er at moderne regnskapsprogram som Luca er integrert med Skatteetaten. Dermed kan etaten validere tallene underveis. Feil eller mangler oppdages før du sender inn skattemeldingen, og bedriften slipper å styre med retting og korrigert skattemelding i etterkant.

Den nye skattemelding og næringsspesifikasjon må sendes direkte fra et SAF-T-basert regnskapssystem som Luca.

Alle AS plikter å gjøre dette, mens de fleste ENK kan inntil videre velge manuell innlevering. Skatteetaten oppfordrer at også ENK leverer direkte fra regnskapsprogrammet - færre feil og tid spart.

Les mer her om hvordan årsoppgjøret blir enklere.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer