Slik sparer du penger på regnskapet

Ben Fischer

Tar ca 4 minutter å lese

Det er ikke så vanskelig å spare penger på regnskap og regnskapsfører hvis du har litt tid og disiplin. I denne artikkelen gir vi deg fem tips på hvor du kan spare mest, forutsatt at du kan føre hele eller deler av regnskapet selv.

Formaning først - Ikke kast bort verdifull tid!

Før du begynner å føre regnskap helt eller delvis selv, spør deg selv om dette er riktig prioritering av tid. Hvis du tjener mer på å skaffe omsetning til bedriften din enn det du sparer på regnskapsføring, er det nok best å sette bort jobben.

Ha også i mente at en dyktig regnskapsfører kan ha innspill, tips og kontakter som gavner bedriften din økonomisk.

Med formaningen ute av verden – nedenfor kommer det fem sparetips for regnskapet ditt.

1. Send faktura selv

Å sende faktura er enkelt og krever minimalt med tid i et velutviklet regnskapsprogram. Så lenge du vet hva du skal fakturere og til hvem, bør prosessen ikke ta mer en ett minutt per faktura.

Send fakturaene selv, så slipper du bruke penger på at regnskapsføreren gjør det. Når du fakturerer fra regnskapssystemet blir dette bokført automatisk. Det eneste regnskapsføreren da kanskje trenger å bruke tid på er å sjekke at du har brukt riktig mva-kode. Det kan gjøres én gang annenhver måned i forbindelse med innsending av mva-meldingen.

I systemer som Luca Regnskap får du hjelp av programmet til å velge riktig mva-kode. Siden du vet selv hva du selger, blir dette enkelt å få til riktig når du har sendt noen faktura.

Se kort forklaring på hvordan du enkelt sender faktura i Luca

2. Bokfør bilagene selv

Sender du pappesker fulle av kvitteringer og andre bilag til regnskapsføreren? Da sitter nok stakkaren der og sorterer i timevis, mens taksameteret går på din bekostning.

La heller regnskapsprogrammets bokføringsassistent ta seg av det meste av jobben.

  • Inngående faktura – Velg å motta regninger i EHF-format, så blir disse registrert automatisk. Du kan også kombinere dette med bankintegrasjon, så kan regningene betales og bokføres uten at du trenger å gå til nettbanken. Bonusen er at også bankavstemmingen blir mye enklere.
  • Kvitteringer og andre bilag – Når du kjøper noe på vegne av bedriften, bruk mobilapp til å knipse bilde av kvitteringen. Send til regnskapsprogrammet og få det bokført umiddelbart. Systemet lagrer bilaget, og du kan kaste kvitteringen. Mindre jobb for både deg og regnskapsføreren!

3. Velg riktig regnskapsprogram

Regnskapsteknisk er valget av system mye enklere enn mange tror. Alle norske skybaserte regnskapsprogram er bygget på standarden SAF-T. Det betyr alle oppfyller Skatteetatens krav, og alle er egnet til å føre et korrekt regnskap. SAF-T gjør det også veldig enkelt å bytte regnskapssystem.

Dette er de viktigste forskjellene på løsningene:

  • Brukergrensesnitt – Noen program er enkle å bruke, andre krever mer kunnskap om regnskapsføring
  • Funksjoner – Noen program inkluderer alt du trenger, andre krever at du oppgraderer til en dyrere løsning
  • Tilleggsmoduler – Noen har tilleggsmoduler som er viktig for din bedrift, for eksempel lønn, bankintegrasjon, integrasjon med nettbutikk og lager, andre mangler kanskje løsninger du er avhengig av
  • Transaksjonskostnader – Mange systemer krever gebyr for nesten alt du foretar deg, for eksempel faktura du sender og elektronisk bilagsføring
  • Pris – Det er store forskjeller på pris, sjekk vår sammenligning av de mest populære systemene

Valget av regnskapsprogram burde baseres på alle disse faktorene. Du vil unngå å velge en løsning som ikke dekker behovene til bedriften. Da må du kanskje oppgradere, bytte eller kjøpe eksterne løsninger for å få funksjonene du mangler.

Samtidig vil du også unngå å velge en dyr løsning som du egentlig ikke trenger. Det finnes plenty eksempler på små AS og ENK som kaster bort tusenvis av kroner i året på regnskapsprogram som er ment for mer kompliserte bedrifter.

4. Ha et klart skille mellom privat og bedrift

En typisk tabbe blant spesielt enkeltpersonforetakene er at mange ikke bruker en egen bedriftskonto. I tillegg bruker de sitt private bankkort til å gjøre innkjøp på vegne av bedriften. Dette betyr som regel at regnskapsføreren må bruke tid på å finne ut hva som er hva.

Skaff bedriftskonto, ha eget betalingskort tilknyttet kontoen, og skill konsekvent mellom din egen og bedriftens økonomi.

Ikke skaffet bedriftskonto enda? Da bør du lese vår sammenligning av de beste bankene for småbedrifter først, så sparer du kanskje flere tusen på å velge rett bank.

5. Finn riktig regnskapsfører

For bedrifter som har økonomi til det er det nesten alltid smart å ha en tilknyttet regnskapsfører, forutsatt at denne er kompetent. Prisen på regnskapstjenestene bør naturligvis også være akseptabel.

De to viktigste faktorene her er mengden av arbeidstimer som regnskapsføreren må utføre, og derav hva prisen for tidsbruken blir til slutt.

  • Ikke fornøyd med den regnskapsføreren du har i dag? Bytt!
  • Har du en kompetent regnskapsfører med akseptable priser? Fortsett med det!
  • Usikker på hva regnskapsføreren burde koste? Les vår artikkel om nettopp dette!

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer