Hjelp og kundeservice
Generelt

Inviter bruker til selskapet


Det koster ingenting ekstra å legge til nye brukere i selskapet ditt. Du kan invitere inn regnskapsfører eller andre ansatte i selskapet som skal ha tilgang til hele eller deler av regnskapet ditt.

I denne hjelpeartikkelen kan du lese mer om hvordan du legger til en bruker i selskapet ditt, i tillegg til hvordan du bestemmer hva de skal få lov til å se og gjøre :)

Hvordan du inviterer en ny bruker

  1. Gå til Innstillinger > Brukere
  2. Her ser du en oversikt over alle brukere i ditt selskap
  3. Klikk på “Inviter ny bruker”
  4. Legg inn e-posten til brukeren du ønsker å invitere og klikk på “Inviter ny bruker”

Den inviterte brukeren vil motta en e-post hvor de må akseptere invitasjonen og følge instruksjonene. Ved å gå til “Se alle brukerinvitasjoner” vil du kunne se alle brukere du har invitert. Her kan du slette en eksisterende bruker eller en invitasjon ved å klikke på søppelbøtteikonet. Trenger du å sende en invitasjon på nytt, klikk på send på nytt-ikonet.

Rediger brukerrettighetene

Gå til Innstillinger > Brukere. Alle brukere som har akseptert en invitasjon vises her. Klikk på redigeringspennen ved siden av brukeren du ønsker å redigere.

Her kan du gi og fjerne rettigheter til brukeren. Det finnes tre type rettigheter:

  1. Ingen – Brukeren har ingen tilgang
  2. Lesetilgang – Brukeren kan se og lese alt, men ikke redigere eller utføre noen handlinger
  3. Full tilgang – Brukeren kan se og lese alt, og kan redigere og utføre handlinger
Du velger rettigheter for ulike deler av regnskapet. Har du f.eks. en ansatt som bare skal sende fakturaer, kan du sette full tilgng til salg og kunder og ingen tilgang til alt som har med regnskap og lønn å gjøre.

Hva de forskjellige brukerrettighetene dekker

Salg og kunder: Alt under “Salg” som vil si faktura, tilbud, produkter & tjenester og kunder.

Innkjøp og leverandører (utenom godkjenne betaling): Alt under “Utgift” som vil si regninger, leverandører og eiendeler.

Godkjenne betalinger: Gir tilgang til å godkjenne betalinger (aktuelt for selskap med bankintegrasjon).

Regnskap og skatt: Alt under “Regnskap” som vil si resultat, balansen, hovedboken, saldobalansen, manuelt bilag, bilagsliste og årsavslutning. I tillegg, alt under “Mva” og “Bankkontoer”.

Lønn og ansatte: Alt under “Lønn”.

Selskap- og brukerinnstillinger: Alt i “Innstillinger”. Enkelte innstillinger vil være utilgjengelige hvis brukeren mangler tilgang til regnskap og mva. Husk at brukere med tilgang til innstillingene har muligheten til å invitere nye brukere og slette eksisterende brukere. Vær derfor forsiktig med hvem du gir denne tilgangen til.

API-tilgang: For deg som vil bruke APIet vårt.

© 2021 Luca Labs AS.