Levere aksjonærregisteroppgave – Regler for 2023

Ben Fischer

Tar ca 2 minutter å lese

Alle som driver aksjeselskap må levere aksjonærregisteroppgave til Skatteetatens aksjonærregister, det vil si en oversikt over hvem som eier aksjer i selskapet. Her er alt du trenger å vite om oppgaven.

Aksjonærregisteroppgaven viser skattegrunnlaget til eierne

Se kort forklaring på hva aksjonærregisteroppgaven er.

Din private skattemelding er fylt ut på forhånd, med opplysninger om hvilke aksjer og andre verdipapirer du eier. For at Skatteetaten skal kunne gjøre dette må alle AS vise hvem som faktisk er aksjonærer. Derav har vi plikten til å levere aksjonærregisteroppgave.

En ikke godkjent eller ikke innsendt oppgave betyr at aksjonærene må selv beregne og føre opp riktige skattepliktige beløp i skattemeldingen.

Aksjonærregisteroppgave – Sendes av aksjeselskap og viser oversikt over hvem som eier aksjene i selskapet

Aksjeoppgave – Sendes av Skatteetaten til privatpersoner og viser hva du eier av aksjer

Frist for innsending av aksjonærregisteroppgave

Du kan sende inn aksjonæroppgave så ofte du vil, men alltid minst én gang i året. Den sist innsendte oppgaven vil være den gjeldende for selskapet.

For AS med ingen transaksjoner av selskapets aksjer er dette en enkel affære, og de fleste kan kopiere fjorårets oppgave.

Fristen for innsending av aksjonærregisteroppgave er 31. januar hvert år.

Tvangsmulkt hvis du leverer aksjonærregisteroppgaven for sent

Skatteetaten kan ilegge selskapet tvangsmulkt dersom oppgaven ikke er sendt innen fristen. Mulkten er en løpende bot, det vil si selskapet må betale en sum for hver dag oppgaven ikke er mottatt. Ti dager for sent betyr ti ganger større mulkt enn én dag for sent.

Satser for 2023:

  • Tvangsmulkten er beregnet av et fastlagt rettsgebyr - per 2023 tilsvarer dette 1 223 kroner per dag
  • Mulkten løper inntil 50 dager så lenge oppgaven ikke er levert, eller til maksbeløpet er nådd
  • Maksimalt beløp for tvangsmulkt for aksjonærregisteroppgave er 61 500 kroner

Nye eller avviklede AS må også sende inn

Så snart du har stiftet et aksjeselskap, plikter du å sende inn aksjonærregisteroppgave innen fristen. Dette gjelder selv når selskapet foreløpig ikke er registrert i Foretaksregisteret.

Eksempel:

  • Du stiftet aksjeselskapet 15. desember 2022
  • Per 31. desember 2022 er selskapet ikke ferdig registrert i Foretaksregisteret
  • Du må sende inn aksjonærregisteroppgave innen 31. januar 2023

Avviklede aksjeselskap skal også sende inn oppgaven for det året selskapet hadde drift.

Eksempel:

  • Du avviklet aksjeselskapet en eller annen gang i 2022
  • Aksjonæroppgave for 2022 skal sendes inn innen 31. januar 2023

Hva viser aksjonærregisteroppgaven?

Aksjonærregisteroppgaven skal vise hvem som eier aksjene ved årets slutt, samt alle eventuelle transaksjoner og endringer som skjedde i løpet av året, og som er knyttet til aksjene.

Blant annet skal dette med i oppgaven:

Slik leverer du aksjonærregisteroppgaven

Du kan levere aksjonærregisteroppgaven manuelt ved å fylle ut skjemaet RF-1086 hos Altinn. Skjemaet sendes derfra til Skatteetatens aksjonærregister.

For deg som bruker Luca Regnskap er det best å sende direkte fra regnskapsprogrammet. Med Luca har du full oversikt over all info som skal med i oppgaven, og programmet fyller ut oppgaven for deg.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer