Levere aksjonærregisteroppgave – Regler for 2023
Alle som driver aksjeselskap må levere aksjonærregisteroppgave til Skatteetatens aksjonærregister, det vil si en oversikt over hvem som eier aksjer i selskapet. Her er alt du trenger å vite om oppgaven.
Aksjonærregisteroppgaven viser skattegrunnlaget til eierne
Din private skattemelding er fylt ut på forhånd, med opplysninger om hvilke aksjer og andre verdipapirer du eier. For at Skatteetaten skal kunne gjøre dette må alle AS vise hvem som faktisk er aksjonærer. Derav har vi plikten til å levere aksjonærregisteroppgave.
En ikke godkjent eller ikke innsendt oppgave betyr at aksjonærene må selv beregne og føre opp riktige skattepliktige beløp i skattemeldingen.
Aksjonærregisteroppgave – Sendes av aksjeselskap og viser oversikt over hvem som eier aksjene i selskapet
Aksjeoppgave – Sendes av Skatteetaten til privatpersoner og viser hva du eier av aksjer
Frist for innsending av aksjonærregisteroppgave
Du kan sende inn aksjonæroppgave så ofte du vil, men alltid minst én gang i året. Den sist innsendte oppgaven vil være den gjeldende for selskapet.
For AS med ingen transaksjoner av selskapets aksjer er dette en enkel affære, og de fleste kan kopiere fjorårets oppgave.
Tvangsmulkt hvis du leverer aksjonærregisteroppgaven for sent
Skatteetaten kan ilegge selskapet tvangsmulkt dersom oppgaven ikke er sendt innen fristen. Mulkten er en løpende bot, det vil si selskapet må betale en sum for hver dag oppgaven ikke er mottatt. Ti dager for sent betyr ti ganger større mulkt enn én dag for sent.
Satser for 2023:
- Tvangsmulkten er beregnet av et fastlagt rettsgebyr - per 2023 tilsvarer dette 1 223 kroner per dag
- Mulkten løper inntil 50 dager så lenge oppgaven ikke er levert, eller til maksbeløpet er nådd
- Maksimalt beløp for tvangsmulkt for aksjonærregisteroppgave er 61 500 kroner
Nye eller avviklede AS må også sende inn
Så snart du har stiftet et aksjeselskap, plikter du å sende inn aksjonærregisteroppgave innen fristen. Dette gjelder selv når selskapet foreløpig ikke er registrert i Foretaksregisteret.
Eksempel:
- Du stiftet aksjeselskapet 15. desember 2022
- Per 31. desember 2022 er selskapet ikke ferdig registrert i Foretaksregisteret
- Du må sende inn aksjonærregisteroppgave innen 31. januar 2023
Avviklede aksjeselskap skal også sende inn oppgaven for det året selskapet hadde drift.
Eksempel:
- Du avviklet aksjeselskapet en eller annen gang i 2022
- Aksjonæroppgave for 2022 skal sendes inn innen 31. januar 2023
Hva viser aksjonærregisteroppgaven?
Aksjonærregisteroppgaven skal vise hvem som eier aksjene ved årets slutt, samt alle eventuelle transaksjoner og endringer som skjedde i løpet av året, og som er knyttet til aksjene.
Blant annet skal dette med i oppgaven:
- Selskapets aksjekapital
- Antall aksjer
- Aksjeklasser
- Oversikt over aksjonærer
- Utbetalt utbytte
Slik leverer du aksjonærregisteroppgaven
Du kan levere aksjonærregisteroppgaven manuelt ved å fylle ut skjemaet RF-1086 hos Altinn. Skjemaet sendes derfra til Skatteetatens aksjonærregister.
For deg som bruker Luca Regnskap er det best å sende direkte fra regnskapsprogrammet. Med Luca har du full oversikt over all info som skal med i oppgaven, og programmet fyller ut oppgaven for deg.