Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Regnskap

Bokfør purregebyr på et kjøp


Hvis du bruker for lang tid til å betale for et kjøp kan du få en betalingsoppfordring eller purregebyr. Det kan virke vanskelig å få regnskapsført dette på riktig måte, derfor skal vi gå gjennom stegene slik at du får riktig bokført purregebyr på et kjøp.

Hvordan du regnskapsfører purregebyr på et kjøp

Det første du må gjøre er å navigere deg frem til registrering av betalingen din:

  1. Gå til Utgift > Regninger
  2. Trykk Ny utgift
  3. Velg regningen den gjelder
  4. Fyll ut fakturadetaljer
  5. Fyll ut riktig kostnadskonto, og beløp for originalkostnaden.

Når du skal legge til purregebyret må du føre det til en annen konto enn den vi bruker til det opprinnelige kjøpet. Derfor må du trykke Fordel utgiften over flere kontoer. Knappen for dette ser du i bildet under, uthevet med rødt.

Før purregebyret mot konto 7798. Husk at hvis ikke annet er spesifisert på kvitteringen, skal du ikke føre mva-fradrag på purregebyret.

Etter du har fylt inn alt du trenger vil du kunne trykke Registrer for å opprette et bilag på det originale kjøpet ditt, samt purregebyret. Du kan nå se beløpene bokført i oversikten Regnskap -> Mine bilag.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer