Fiken vs PowerOffice Go: To regnskapsprogram med klare forskjeller

Ben Fischer

Tar ca 7 minutter å lese

Når du vurderer hvilket regnskapsprogram du skal investere i er det sannsynlig at både Fiken og PowerOffice Go dukker opp på radaren din. Begge løsningene kan fungere fint for er lite AS eller ENK, alt avhengig av hvilke behov du har. Imidlertid vil den ene løsningen sannsynligvis koste deg en god del mer penger enn den andre.

Vi sammenligner hva du får med i programmene, hva du må betale, samt drøfter fordelene og ulempen.

Artikkelen oppdateres jevnlig for å få med eventuelle endringer i priser og funksjonalitet.

Sist oppdatert august 2022.

Kort om Fiken

Fiken hører til et knippe selskap som først og fremst henvender seg til de som trenger en enklest mulig regnskapsløsning. Programmet deres kan best sammenlignes med vårt eget Luca Regnskap, Folio og Conta.

Dette er regnskapsprogram som tar utgangspunkt i at brukeren ikke kan særlig mye regnskapsførsel. Gründere i småbedrifter som helst vil bruke tiden sin på å utvikle produkt og tjenester, og ikke minst, tjene penger.

Kort om PowerOffice Go

PowerOffice Go ble etablert i 1998, og er et av flere tilsvarende selskap som er kjøpt opp og eiet av gigantkonsernet Visma. De lager god programvare, det skal de ha, og har mottatt priser for noen av produktene de tilbyr. Den store styrken til PowerOffice Go ligger i integrasjonsmulighetene.

Løsningen PowerOffice Go er brukervennlig nok for de fleste, men samtidig ikke like forenklet som blant andre Fiken og Luca. Blant abonnentene finner du en del mellomstore bedrifter med over 20 ansatte, og for slike selskap er nok PowerOffice Go en god løsning. Det samme kan sies om blant andre Uni Economy og Tripletex.

Men, som nevnt kommer dette selvsagt an på hva din bedrift trenger i verktøykassa. Da er vi inne på hvilke funksjoner du får med i disse to programmene.

Funksjoner i Fikens regnskapsprogram

Fiken er utviklet primært for småbedrifter. Regnskapsprogrammet inneholder det de fleste trenger, så lenge driften ikke blir for komplisert, eller antallet ansatte blir høyt.

Hos Fiken får du kun tilbud om én versjon av regnskapsprogrammet. Du trenger ikke sette deg inn i hva som er med i en type basis-, standard-, Pro-løsning. Applikasjonen kan likevel utvides med enkelte moduler.

De viktigste funksjonene som er med i programmet:

  • Fakturering
  • Enkelt regnskap
  • Sending av tilbud og ordre
  • Påminnelser/purringer
  • Produktregister
  • Integrering med Altinn

I utgangspunktet er dette nok for mange småbedrifter, med unntak av at de fleste trenger å kjøre lønn i en eller annen form. Til det må du ha en ekstra modul, noe som er vanlig i omtrent alle regnskapsprogram vi har sammenlignet.

Tilgjengelige utvidelser i Fiken:

Disse kan du altså velge i tillegg dersom du trenger de.

I Fikens regnskapsprogram kan du kjøpe deg hjelp til å sende inn næringsoppgave, årsrapport og aksjonærregisteroppgave, et tilbud du også finner hos de fleste konkurrenter.

Funksjoner i PowerOffice Go regnskapsprogram

Fra PowerOffice kan du velge to versjoner av regnskapsprogrammet; PowerOffice Go eller det de kaller Regnskap Mikro. Vi skal komme tilbake prisene, men nevner allerede her at Mikro-versjonen kan bli en ganske unødvendig dyr affære.

Dette er med:

  • Faktura
  • Tilbud og ordre
  • Rapporter
  • Bankintegrasjon
  • Mulighet for regnskapsførerhjelp

Du kan utvide regnskapsprogrammet fra PowerOffice med flere moduler som håndterer lønn og ferier.

Den kanskje største styrken til PowerOffice Go er alle integrasjonene du kan legge til. Totalt er det snakk om over 300 eksterne tjenester som du kan flette inn i regnskapsprogrammet. Utvalget inkluderer nettbutikk, lager og logistikk, finansiering, fagsystemer og CRM-løsninger.

Viktig: Sett deg inn i hvilke transaksjonskostnader du må betale

For småbedrifter er det som regel viktig å holde selv relativt små kostnader nede. Et nyoppstartet AS eller ENK har som regel ikke råd til å pådra seg store utgifter.

Det som er lett å glemme er at noen selskap tar seg godt betalt for omtrent alt du foretar deg når du sysler med regnskapet.

Dette må du kjenne til:

  • Vipps-faktura – Fakturerer du med Vipps må du betale en liten sum (ofte 5 kroner), uansett hvilket regnskapsprogram du velger. Dette fordi Vipps selv krever betalt for transaksjonen de utfører.
  • E-postfaktura, eFaktura og EHF-faktura – Dette koster kun strøm å få sendt, men likevel krever mange regnskapsprogram at du betaler noen kroner for hver faktura.
  • Elektronisk bilagsmottak – Mange regnskapsprogram krever betalt for hvert eneste bilag som havner i regnskapet ditt.

Som du skjønner kan selv noen få kroner per faktura eller bilag bli til relativt store summer.

Hva om bedriften din sender 100 fakturaer i måneden for noe som koster lite? Eller du har 100 bilag som må med i regnskapet? Poff, så har regnskapsprogrammet ditt kostet deg flere ganger mer enn du trodde det skulle gjøre. Samtidig blir det hardt tilkjempede overskuddet ditt redusert med tilsvarende sum.

Hva koster regnskapsprogrammet fra Fiken?

Fiken har oversiktlige priser for regnskapsprogrammet og utvidelsene de tilbyr. Her slipper du tenke på transaksjonskostnader, med unntak av Vipps-fakturering. I dette markedet er Fiken sammen med vårt eget Luca Regnskap blant de som ikke krever denne typen påslag.

  • Regnskapsprogram – 179 kroner per måned
  • Lønnsmodul første ansatt – 70 kroner per måned
  • Lønn ytterligere ansatte – 35 kroner per måned per ansatt
  • Timeføring – 59 kroner per måned per ansatt
  • Bankintegrasjon – 59 kroner per måned
  • Integrasjon med nettbutikk – 99 kroner per måned
  • Prosjekt – 59 kroner per måned
  • KID på faktura – 59 kroner per måned

Prisene de tar for å hjelpe deg med å levere rapporter til myndighetene er følgende:

Hva koster regnskapsprogrammet fra PowerOffice Go?

Lønnsmodulene til Poweroffice selges separat. Hvis du trenger alle funksjonene blir dette en ganske dyr løsning, og med en totalpris på 425 kr/mnd før ekstrakostnaden per ansatt.

PowerOffice Go har en ganske grei pris i utgangspunktet, tatt i betraktning alle integrasjonene du kan legge til. For bedrifter med god omsetting, og der integrasjonene blir viktige, spiller prisen neppe så stor rolle.

  • Regnskapsprogram – 275 kroner per måned
  • Regnskap Mikro – 1 750 kroner per år (tilsvarer 146 kroner per måned)

Merk deg det at Regnskap Mikro koster mer per måned enn blant annet Luca Regnskap og et par andre alternativer. I tillegg ligger det en aldri så liten prisbombe i dette tilbudet. Du får nemlig med kun 150 bilag inkludert i årsprisen, og må betale hele 30 kroner per bilag som eventuelt kommer i tillegg. 150 bilag er veldig lite.

Har du 100 bilag som kommer på toppen av de 150, blir årsprisen din 3 000 kroner høyere enn du regnet med.

Dette er prisene for de lønnsrelatert utvidelsene fra PowerOffice:

  • Lønnsmodul – 125 kroner per måned + 35 kroner per måned per ansatt
  • Ferie og fraværsføring – 100 kroner per måned + 35 kroner per måned per ansatt
  • Timeregistrering – 100 kroner per måned + 50 kroner per måned per ansatt
  • Reiseregning – 100 kroner per måned + 50 kroner per måned per ansatt

PowerOffice Go tar også godt betalt for hvert enkelt bilag og hver faktura du sender eller mottar.

  • Hver inngående eller utgående faktura – 8 kroner
  • eFaktura til privatpersoner – ytterligere 3 kroner
  • Andre bilag – 3 kroner

Selv om du velger standardløsningen i stedet for Regnskap Mikro, kan det bli merkbare summer av transaksjonskostnadene.

Fordeler og ulemper med Fiken

Her oppsummerer vi det vi mener er de viktigste fordelene og ulempene med Fikens regnskapsprogram.

Fordeler:

  • God brukervennlighet
  • Passer for småbedrifter
  • Forutsigbare priser
  • Ingen bindingstid

Ulemper:

  • Ingen hjelp fra regnskapsfører integrert i løsningen
  • Du må kjøpe utvidelse for å få KID på faktura

Fordeler og ulemper med PowerOffice Go

De viktigste fordelene og ulempene med PowerOffice Go er i våre øyne slik:

Fordeler:

  • Passer for mellomstore bedrifter
  • God brukerstøtte
  • Stort utvalg av integrasjoner
  • Mulighet for tilknytning til regnskapsfører integrert i programmet
  • Ingen bindingstid

Ulemper:

  • Grunnpakken er dyr i forhold til alternativene
  • Høye transaksjonspriser
  • Prisene på utvidelsene er også høye
  • Mindre brukervennlig enn enkelte alternativer

Prøv regnskapsprogrammet før du kjøper

I tillegg til å sjekke hva kostnadene blir, bør du prøve regnskapsprogrammet før du bestemmer deg. De fleste gir deg en prøveperiode på inntil 30 dager. Dette gir deg muligheten til å sjekke at du får med de funksjonene du trenger. Sjekk også om programmet har bindingstid, og i så fall hvor lang bindingstiden er.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer